dinsdag 20 februari 2018

Media Mile: ‘groeidiamant’ van Hilversum

De Media Mile, een met gele stenen aangegeven route langs diverse hotspots, moet een belangrijke publiekstrekker gaan worden voor Hilversum. Het eerste deel van de route wordt op dinsdag 27 februari voorafgaand aan de start van de viering van 100 jaar Mediastad officieel geopend.

De Media Mile is een interactieve route, die loopt van het Stationsplein door het centrum via poppodium de Vorstin naar Beeld en Geluid op het Media Park en vice versa. In de eerste fase staat de spot vol op het roemrijke verleden van Hilversum, dat zichtbaar wordt gemaakt met nostalgische objecten en de nieuwste mediatechnologieën. Stadsregisseur Mireille de Steur-Berg, die verantwoordelijk is voor de uitrol van de Media Mile, geeft aan dat een keuze gemaakt moest worden van wat er te zien is op de Media Mile. “Het belangrijkste is dat mensen plezier beleven aan wat zij tegenkomen op de route en het voordeel is dat je de route meermalen per jaar kunt lopen, omdat de beleving van de Media Mile telkens verandert.”

In combinatie met de opvallende gele routestenen en een ingenieus ontworpen app kunnen bezoekers de Media Mile wandelen. Uniek is de toepassing van augmented reality (AR) in de openbare ruimte. Joost Buitenweg van Pixelthis ontwikkelt in samenwerking met Hilversum Marketing de AR-objecten op de route. “Op het Marktplein zie je bijvoorbeeld de vroegere televisietoren van Hilversum via de app op je smartphone verschijnen. Ook kun je met elkaar over de rode loper bij poppodium de Vorstin en jezelf op de foto zetten met een speciaal voor de Media Mile ontworpen Televizier-Ring,” zo legt hij uit.
Wethouder Wimar Jaeger van Media en Cultuur benadrukt dat de Media Mile zowel voor bezoekers als voor de Hilversummers bedoeld is. “In Hilversum wordt alles wat media gerelateerd is als ‘gewoon’ ervaren. Men realiseert zich vaak niet dat we hier in Hilversum technologisch voorop lopen en de makers van de ‘Verhalenfabriek van Nederland’ tot de top van de wereld behoren”.

Mediazuiltjes
Naast de AR-objecten kom je op de Media Mile ook zogenaamde mediazuiltjes tegen met daarin ouderwetse tv’s, die beelden van vroeger laten zien en in het teken staan van verschillende thema’s. “Bij Beeld en Geluid staat een zuil en de tv-fragmenten die daar worden getoond gaan over het ontstaan van het Media Park met onder meer een fragment van de opening van de eerste twee televisiestudio’s door Prins Bernhard,” verklapt de stadsregisseur. De zuiltjes zijn ‘hufterproof’ ontwikkeld door het Hilversumse bedrijf Dropstuff, dat het afgelopen jaar meermalen in de prijzen is gevallen. De Media Mile is één van de eerste zichtbare projecten van de in december opgerichte citymarketingorganisatie Hilversum Marketing. “Een goed doordacht concept waarmee we klein beginnen en die we de komende jaren willen laten uitgroeien tot een echte publiekstrekker. Dat willen we samen doen met professionals, de mediamakers en creatieve vakgenoten van deze stad. Voor Hilversummers en door Hilversummers. Zo ontstaat er een Media Mile, die zichtbaar maakt waar Hilversum voor staat en trots op kan zijn,” zegt Anne Visser, programmamanager Media van de gemeente Hilversum, die de marketingorganisatie aan het opzetten is.

mediazuiltjes

De komende weken worden op de route vier mediazuilen geplaatst en zal de app worden getest. Die kan vanaf 27 februari worden gedownload om aan sluitend de route mee te bewandelen. Wimar Jaeger: “We kijken niet alleen terug op 100 jaar Mediastad, maar blikken ook vooruit naar de volgende 100 jaar. Innovatie aanjagen, talent stimuleren en een podium creëren, dat zijn onze doelstellingen. De Media Mile zie ik in dat opzicht als een groeidiamant.”

Mireille de Steur-Berg: “De Media Mile is wat mij betreft geslaagd als André van Duin boos is dat zijn Animal Crackers niet in de AR-beleving is opgenomen.”

Bron: BM

Bericht delen