Nederlander kijkt meer tv dan ooit

televisieBijna de helft van de Nederlanders kan zich geen leven voorstellen zonder televisie, de Nederlandse consument kijkt meer tv dan ooit. Dit blijkt uit een onderzoek dat Deloitte, samen met Intomart GfK en SPOT, uitvoerde om de impact van nieuwe technologieën op het kijkgedrag van Nederlanders in kaart te brengen.

Ondanks de sterke opkomst van bijvoorbeeld tablets geeft 96 procent van de respondenten aan nog steeds voorkeur te hebben voor live televisiekijken op de traditionele wijze. Slechts 4 procent prefereert live televisiekijken op zijn of haar smartphone, tablet of laptop boven de traditionele televisie. Het overgrote gedeelte van de respondenten (62 procent) geeft aan verder te internetten op een ander toestel tijdens het televisiekijken. Marieke van der Donk, director strategy & operations en media expert Deloitte: “Een beperkte groep doet dit om aanvullende informatie op te zoeken over het programma waar zij op dat moment naar kijken. Net zoals social media zijn smartphones en tablets geen concurrentie voor tv, maar kunnen ze juist complementair werken. Consumenten moeten echter nog wennen aan alle mogelijkheden en mediabedrijven moeten aan de slag en nieuwe concepten en business modellen ontwikkelen.”

Uit het onderzoek blijkt ook dat de advertentie-uitgaven aan televisie afgelopen jaren zijn gestegen en in de toekomst zullen blijven stijgen. Dit zit hem vooral in de hogere bereikbaarheid, effectiviteit en aantrekkelijkheid van een reclameboodschap op televisie. De komst van internet tv, tablets en smartphones zal uiteindelijk de tv-consumptie en business modellen sterk doen veranderen maar niet doen verdwijnen.

Bron: Deloitte

Reacties zijn gesloten.