BMY Podcast met Joop van den Ende
Wekelijks maakt Joost Koning voor BMY de podcast Joost Mag Het Weten. Gast nummer 175 is theater- en televisie-icoon Joop van den Ende.
Joop van den Ende stond op zijn 9de al met een poppenkast op straat om – tegen de betaling van een cent – voor buurtkinderen een voorstelling te spelen. Later had hij onder andere een feestwinkel, een impresariaat en een cabaretgroep. Hij merkte echter dat produceren zijn grootste talent was en maakte zo onder andere GTST, Bassie & Adriaan en de revue’s van Andre van Duin. Hij fuseerde met concurrent John de Mol tot Endemol, wat onder andere met Big Brother, Onderweg naar morgen en Idols kwam. Met activiteit in 21 landen groeide Endemol uit tot de grootste onafhankelijke tv-producent ter wereld en in 1999 werd het voor 5,5 miljard euro verkocht.
De live entertainment-tak had Joop van den Ende daarvoor al uitgekocht, waarmee hij – na een burnout – zich weer volledig ging focussen op zijn grote liefde: het theater. Hij ontwikkelde met Stage Entertainment eigen musicals als Ciske de Rat, Tina en Hij gelooft in Mij. Stage Entertainment groeide uit tot het grootste theaterbedrijf van Europa, met 29 theaters in 8 landen. In 2018 verkocht hij dit, om nu cultuur en talent te ondersteunen met de Van Den Ende Foundation en op zijn 81ste nog altijd plannen de smeden. Joop zegt in het interview immers: “Je bent pas jezelf, als je doet met je talent wat je talent waard is.”
Waar let Joop vooral op als hij voor en achter de schermen talent scout? Wat doen geld en succes met mensen? En hoe moet je daar dan mee om gaan? En wanneer kan boosheid in een creatief proces geoorloofd, productief en zelfs nodig zijn? De antwoorden van Joop van den Ende op onder andere deze vragen hoor je in de laatste BMY Podcast!
De BMY Podcast is ook beschikbaar op Soundcloud en de Apple podcast app.
Bron: BMY