BMY Podcast met Pim Schmitz
Wekelijks maakt Joost Koning voor BMY de podcast Joost Mag Het Weten. Gast nummer 135 is Talpa Network CEO Pim Schmitz.
Waar Pim Schmitz nu de CEO van de vier radiostations, de vier tv-zenders én de digitale-, social- en e-commerce kanalen van Talpa Network is, begon hij zijn loopbaan door bijna tien jaar bij ABN AMRO te werken. Daar begeleidde hij de verkoop van Endemol aan Telefónica voor 5,5 miljard euro, ontmoette zo John de Mol en werd daarna volgens velen ‘zijn rechterhand’.
Want in 2002 stapte hij over van ABN naar Talpa Capital (de investeringsmaatschappij voor het privékapitaal van De Mol), in 2010 werd hij CEO van Talpa Media (het productiebedrijf achter onder andere The Voice dat in 2015 voor 1,1 miljard aan ITV werd verkocht) en sinds 2020, na een earn-out periode uit die laatste deal, is hij CEO van Talpa Network. Hij haalt naar eigen zeggen voldoening uit het creëren van waarde, wat hij vooral doet door mergers & acquisitions, funding voor startups en financieel en strategisch advies.
Hoe kon Pim de CEO van allerlei mediabedrijven worden met louter een financiële achtergrond? Mist hij het dat hij zelf nooit media heeft gemaakt? Wat zijn de grootste lessen die hij heeft geleerd over de mediawereld? En hoe kijkt hij aan tegen het ambacht van dealmaking en wat zijn de strategieën en technieken die hij hierbij inzet? De antwoorden van Pim Schmitz op onder andere deze vragen hoor je in de BMY Podcast van deze week.
De BMY Podcast is ook beschikbaar op Spotify en de Apple podcast app.
Er volgt nu een zomerstop voor de BMY Podcast. In september keert de podcast weer wekelijks terug.
Bron: BMY