BMY Talent Day: Een dag vol dromen én prestaties
De Dutch Media Week, met tien dagen de langste en grootste mediafuif van Nederland, is er niet alleen voor daadkrachtige en gearriveerde creatieven, maar ook zeker voor de groep makers die nét begint: de popelende en vooral ook nieuwsgierige student of young professional. Speciaal voor hen is er de Talent Day.
De start van deze dag begint bij het luiden van de bel. Vanaf dat moment is event één officieel begonnen: de BMYoung Matchmaking Sessies. Tien mediabedrijven, van Skyhigh TV tot EMG en van EO tot KRO-NCRV, zijn bij deze twee uur durende talentenzoektocht betrokken.
Het is een speeddate-esque bijeenkomst, mede geïnitieerd door Mediastages, die aansprekende organisaties uit het werkveld aan stage zoekende studenten en jonge professionals koppelt. Geen pittige pitches, maar een bliksemsnelle kennismaking van zeven minuten waar mogelijk een klik ontstaat met de werkliefde van je leven.
En daar komen toch zeker tientallen gedreven kandidaten op af. NEP is een van de potentiële werkgevers die zich aanmeldde. “Uiteindelijk willen we in contact komen met studenten die geïnteresseerd zijn in media”, legt recruiter Monique Berg uit. “En we hebben voor zowel de broadcast- als de IT-kant veel stages te bieden. Tientallen per half schooljaar.” Haar collega Sharon van der Woning kijkt ernaar uit nieuw talent te spotten. “Vaak weten de studenten wel dat ze iets in de media willen doen, maar hebben ze geen idee welke banen of stages daarop aansluiten. Wij kunnen ze in die zoektocht helpen.”
Ontdekkingstocht
Ook de twintigjarige Joska heeft nog veel te ontdekken. Ze is tweedejaars student aan de Hogeschool van Amsterdam en volgt daar de studie Creative Business. De Matchmaking Sessies kwam ze op het oog via de nieuwsbrief van Mediastages. “Het leek me goed om mezelf hier voor te stellen en aan verschillende bedrijven te laten weten dat ik er ben. Toen ik me inschreef voor Creative Business deed ik dat om een nieuwe wereld, die van de media, te ontdekken. En vandaag helpt me hopelijk weer verder in die zoektocht.”
“Het was helemaal niet statig,
maar relaxed en zelfs gezellig!”
Joska schreef zich in voor drie gesprekken. Het moet haar op weg helpen naar de stage die ze in februari moet lopen. “Bij Banijay ga ik binnenkort voor een rondleiding en dan kan ik nog eens met een recruiter praten. Fremantle heeft mijn nummer, zij gaan me misschien nog bellen. En Talpa adviseerde me vooral om de vacatures die online komen in de gaten te houden. Als ik iets zie wat me interesseert, kan ik ze mailen. Ze weten dan al wie ik ben.”
Hoe ze zich hierop voorbereidde? “Door goed op de sites te kijken en alvast wat vragen te bedenken voor het gesprek. Maar dat heb ik eigenlijk helemaal niet nodig gehad. De sessies gingen heel erg vanzelf. Ik was een beetje bang dat ze misschien streng zouden zijn, maar iedereen dacht juist heel erg mee en was relaxed. Het was helemaal niet statig, maar relaxed en zelfs gezellig!”
Ervaren studenten
Na exact twee uur zitten de speeddates erop, kunnen de studenten weer naar huis (of school) en is het evalueren geblazen. Zo ook bij Talpa Network, waar recruiters Maik Zweedijk en Joost Rijken een kleine twintig gesprekken voerden. Zweedijk: “We hebben veel talent gezien. Wat de aandacht trekt, is dat veel studenten al veel ervaring meebrengen. De een maakt al kleine films, een ander schreef in haar vrije tijd.” Rijken: “Ik had verwacht dat wij vooral ons zegje zouden doen, maar dat was helemaal niet het geval. Ook waren er misschien maar twee die niet wisten wat ze wilden. Het helpt ons alleen maar als je aangeeft waar je ambities liggen.”
Creative Cup
De werkgever van het tevreden duo, Talpa Network, is tijdens de Talent Day niet alleen bij de Matchmaking Sessies aangesloten, maar ook bij het event wat een uur later op het programma staat: de BMYoung Creative Cup. Studenten mogen hun idee voor een televisieformat, YouTube-serie, podcast, radioshow of andere mediaproductie pitchen aan een zeer deskundige jury. Bestaand uit: voorzitter Paul Römer (Talpa Network), Ralph de Beurs (RTL/Videoland), Suzanne Kunzeler (BNNVARA), Jacomien Nijhof (Prime Video) en Mascha van Erven (Disney+).
Maar liefst veertien teams krijgen in ongeveer anderhalf uur de kans hun idee te presenteren. Aansluitend volgt meteen feedback van de aangeschoven deskundigen. De beste formats maken uiteindelijk kans om daadwerkelijk, in samenwerking met een omroep, organisatie of streamingsdienst, ontwikkeld te worden.
Droompakket
Net als de popelende studenten kan ook De Beurs niet wachten om de pitches te aanschouwen en beoordelen. Hij heeft één grote wens: “Ik wil iets wat kan werken op RTL, maar ook een hitpotentie heeft op Videoland. Dat is het droompakket. Als één van die veertien dat kan bieden, ben ik tevreden.”
De formats die de jury vervolgens voorgeschoteld krijgt, zijn voornamelijk gericht op tv en streaming. Zoals Levensecht Monopoly: een gezinsprogramma waarin het bekende bordspel tot leven gebracht wordt. Of CHAOS, een tiendelige dramaserie over een sinister voorval in het fictieve stadje Hornbeam.
“Wat een spatheldere pitch,
ik zie dit al helemaal voor me”
Veel pitches oogsten lof. Het aantal complimenten van de jury kent geen limiet. Van ‘Mooi integraal aangepakt!’ tot ‘Wát een slim idee, inclusief unieke twist’. Maar er is ook kritiek: ‘Hoe leef je mee als kijker? Rond dat vraagstuk is nog werk te doen’ of ‘Het is mij nog niet duidelijk wat nou het doel van dit programma is…’
Het zesde idee wordt, na intensief juryberaad, gekozen als het beste. Titel? Het leven is geen ponykamp, een tv-programma over Nederlanders die, zonder écht kennis van zaken te hebben, maar blijven klagen. Over de discutabele dienstverlening van de NS bijvoorbeeld. Per aflevering wordt zo’n klager geconfronteerd met de achtergrond van het probleem. Om zo meer context te geven.
De jury is unaniem: dit is het beste idee en de beste presentatie. Voorzitter Paul Römer: “Wat een spatheldere pitch, ik zie dit al helemaal voor me.” Zijn collega van Disney+, Mascha van Erven, sluit zich daarbij aan: “En wát een goede titel. Daar zitten wij soms heel erg mee te worstelen.”
Heel excited
Het team achter het winnende format bestaat uit drie communicatiestudenten van Hogeschool Fontys in Tilburg: Dorris Gommers, Bente Geelink en Lissy Smeets. Laatstgenoemde voorzag het project van een naam. “Als het leven even tegenzit of als iemand klaagt, zegt ik altijd: ‘Tsja, het leven is geen ponykamp, hè!’ Dat vonden we zo leuk dat we het maar aangehouden hebben.”
En nu? Geelink: “Als het goed is, gaat Paul Römer contact met ons opnemen. En dan mogen we bij hem op bezoek komen en gaat hij met meer mensen bespreken hoe het format nu verder ontwikkeld wordt.” Gommers: “Dat is wel heel tof! Ik ben echt heel excited naar wat er nu gaat gebeuren.”
Naast het trio Tilburgse studenten krijgen meer teams de kans hun idee naar een volgend niveau te brengen. Zo ontfermt ook Ralph de Beurs (creative director bij RTL) zich over een format. “Mijn oog viel meteen op Master Profiler, een gameshow geïnspireerd door het klassieke spel Mastermind. Er is namelijk altijd ruimte voor een goede spelshow, zeker op RTL 4.”
De Beurs gaat niet solo met het idee aan de slag. RTL slaat hiervoor – en dat is uniek – de handen ineen met Jacomien Nijhof van Prime Video. “Dat is een primeur en tegelijk een spannend experiment. Het kan niet en eigenlijk ook weer wel. In principe zijn we met Videoland elkaars concurrenten, maar we gaan tóch kijken of het iets wordt. Eerst maar eens kijken of we het idee tot een volwassen format kunnen kneden. Dat is het doel.”
Mediatalent van het Jaar
Dat de mediawereld om nieuw talent verlegen zit, erkent De Beurs. “Er daarom is zo’n Creative Cup ook zo belangrijk. Vooral om dit vak, dit mooie vak, aantrekkelijk te houden.” Zijn uitsmijter vormt een mooie brug naar het laatste agendapunt van de Talent Day: de uitreiking van het BMYoung Mediatalent van het Jaar 2022.
Annabelle Aaftink (Hoofd Programma Ontwikkeling SimpelZodiak) en Sander Klicks (producer bij ITV Studios) grijpen naast de oorkonde die ten prooi valt aan Rutger van Hulst (regisseur TWO SHOT media). Van Hulst, alweer het vierde mediatalent sinds het ontstaan van de prijs, verloor vorig jaar zijn beide ouders. Zij kwamen om bij een bootongeluk in Friesland. Na hun overlijden merkte hij dat er over het algemeen vrij weinig tot niet wordt gepraat over de dood totdat het einde nadert of er een specifieke aanleiding voor is.
Door het taboe rondom het bespreken van rouw en dood aan te pakken, besloot Van Hulst een korte speelfilm gebaseerd op zijn verhaal te maken: Mijn ouders wonen op Jupiter. “Het is niet voor niets geweest. Dit proces hielp me bij het verwerken en dat dit er nu uitkomt, is wel vet, hoor!”, reageert de maker enthousiast. Het zijn rake woorden aan het einde van een dag tjokvol ambities, dromen en uiteindelijk echte prestaties en prijzen.
Bron: BM
Foto’s: Feike Faase