Meta doneert 400 VR-brillen aan Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats
Beeld & Geluid en Metaverse Werkplaats krijgen 400 Meta Quest 2-headsets om het nieuwe onderwijsprogramma te stimuleren en uit te breiden. Dit maakte Markus Reinisch, Vice President Public Policy van Meta in Europa, bekend tijdens zijn bezoek aan Immersive Tech Week in Rotterdam.
De Metaverse Werkplaats is een initiatief van zes technisch-creatieve mbo-vakscholen, waarin honderden studenten de komende jaren gaan bouwen aan virtuele werelden en interactieve 3D-ervaringen. Kennis die met en in de creatieve industrie wordt ontwikkeld en zorgt voor de snellere adoptie van deze nieuwe technologie in zowel het onderwijs als de praktijk.
De Metaverse Werkplaats is een samenwerking tussen zes mbo-vakscholen voor de creatieve industrie: Mediacollege Amsterdam, Grafisch Lyceum Utrecht, Nimeto (Utrecht), Grafisch Lyceum Rotterdam, Cibap (Zwolle) en SintLucas (Eindhoven). De werkplaats is de plek waar studenten, docenten en mediaprofessionals samen opgeleid worden voor de volgende evolutie van het internet: web3 en de metaverse. Meta doneert 400 Meta Quest 2-headsets zodat zij aan nieuwe virtuele toepassingen kunnen werken.
VR-beleving voor CineKid Festival
De donatie van de VR-brillen is een belangrijke stap in de vormgeving van het opleidingsprogramma om VR-toepassingen binnen diverse industrieën te ontwikkelen en het verlagen van de toegangsbarrière naar immersieve technologie. De devices zullen gebruikt worden in verschillende onderwijsprojecten waarin studenten samen met professionals immersieve ervaringen maken.
Voorbeelden hiervan zijn het creëren van een VR-beleving voor het CineKid Festival, het grootste film en mediafestival voor kinderen ter wereld, en een prototype metaverse-omgeving voor één van de grootste supermarktketens van Europa. Voor studenten biedt dit een unieke kans om te werken met deze technologie en voor bedrijven om geïnspireerd te raken door de creativiteit van de nieuwe generatie makers.
Metaverse in nieuw museum Beeld & Geluid
In het nieuwe Mediamuseum van Beeld & Geluid, dat op 11 februari 2023 de deuren opent, bevindt zich de verdieping Verwonderen, waar bezoekers de toekomst van deze media kunnen ervaren. Deze ruimte zullen Beeld & Geluid en de Metaverse Werkplaats gebruiken om metaverse-innovaties te tonen aan een breed publiek én ze tevens te testen. Het delen van kennis tussen studenten, publiek en technologiepartners creëert op deze manier het perfecte klimaat voor innovatie.
Bron: Beeld & Geluid/BM
Foto: Markus Reinisch met twee studenten van Mediacollege Amsterdam