Nadia en FunX willen jongeren verleiden tot stemmen
vrijdag 3 november 2023

Nadia en FunX willen jongeren verleiden tot stemmen

Waarom stemmen sommige jongeren niet en hoe kunnen we voor hen de politiek aantrekkelijker maken? Die vraag staat centraal in een speciale uitzending van Nadia in aanloop naar de verkiezingen. Om zoveel mogelijk jonge mensen te bereiken, slaat Nadia hiervoor eenmalig de handen ineen met FunX.

Waarom jongeren wel of niet stemmen
Weinig vertrouwen, een slechte representatie, onderwerpen die niet spelen in het jonge leven, geen interesse, ingewikkeld taalgebruik van politici, niet weten op welke partij je moet stemmen. De redenen waarom jongeren niet stemmen, verschillen per groep jongeren en ook per verkiezing. Het is dan ook een misvatting om te zeggen dat jongeren in z’n algemeenheid niet stemmen in Nederland. Vooral praktisch geschoolde jongeren met een migratieachtergrond gaan relatief weinig naar de stembus.

Presentatrice Nadia Moussaid: “Jongeren die niet stemmen, stemmen vaker in de rest van hun leven ook niet. Dat baart me zorgen. Ik vind dat de stem van elke Nederlander vertegenwoordigd moet zijn in onze democratie. Hierin ligt een verantwoordelijkheid voor ons allen, maar vooral bij politici. Ik nodig daarom alle jongeren, die wel of niet stemmen, met een mening over de politiek uit om mee te praten. Zo kunnen zij elkaar en politici inspireren.”

Oproep
Voor de opnamedagen op 10 november bij Nadia en op 13 november bij FunX worden jongeren gezocht die mee willen praten. Iedereen tussen de 18 en 25 jaar die zijn mening over de politiek wil laten horen op tv wordt uitgenodigd zich te melden.

Kun je uitleggen waarom je niet (meer) stemt of juist wel? Heb je een oproep aan politiek leiders, een idee over hoe politiek interessanter kan worden voor jongeren of wil je wat anders kwijt? Mail naar redactie@humanfactortv.nl of redactie@funx.nl.

Nadia is een coproductie van VPRO en Human Factor. De uitzending over het stemgedrag van jongeren is te zien op zondag 12 november om 21.50 uur bij de VPRO op NPO 3 en daarna online.

Bron: VPRO/BM
Foto: Geert Broertjes/VPRO

Bericht delen