Nieuw seizoen De dikke data show bij VPRO
Wat is echt en wat is nep op social media? Hoe blijf je je unieke zelf als we allemaal de trends volgen? Waarom willen we eigenlijk altijd het nieuwste van het nieuwste? En wat doe je als je ongewenst een blootfoto krijgt doorgestuurd? Jongeren brengen dagelijks uren online door op apps, socials, video’s, streams en games.
Elke dag wordt er naar schermpjes getuurd en data verzameld. In het vijfde seizoen van VPRO Jeugd-serie De dikke data show duikt Quinty Misiedjan weer met nieuwe vragen in de onlinewereld. Het programma is vanaf zondag 5 januari te zien om 18.05 uur bij de VPRO op NPO Zapp. Er verschijnen acht afleveringen.
Online maker en presentator Quinty Misiedjan spreekt verschillende wetenschappers, ervaringsdeskundige en wisselt haar onderzoek af met grappige sketches. Quinty vraagt zich af wat al die oorlogsbeelden op sociale media met ons doen, ze zoekt uit of je door middel van AI een echte kunstenaar kunt worden en onderzoekt nog veel meer prangende datavragen.
Aflevering 1: Help mijn ouders hebben een smartphone
Herken jij dat ook? Ouders die de hele dag maar op die telefoon zitten. En maar swipen en maar appen. Dit kan toch niet goed zijn? Quinty gaat onderzoeken wat al die schermtijd met ons brein doet en of we niet samen een oplossing kunnen bedenken zodat die ouders wat minder op hun smartphone zitten.
Aflevering 2: Sociale media tijdens oorlog
Quinty komt steeds vaker op haar tijdlijn video’s en foto’s tegen van oorlogen. Door social media lijkt het wel of we allemaal de oorlog in onze broekzak hebben. Wat doet het met je als je de hele dag een oorlog kunt volgen? En hoe moet je daar mee omgaan? In een oorlog staan partijen lijnrecht tegenover elkaar. Ieder met een eigen waarheid. Elke social post kan zo’n waarheid zijn. Wat is echt en wat is nep?
Aflevering 3: ‘Gratis’ games
Quinty duikt in de wereld van gratis games. Veel games die jij en ik tegenwoordig spelen zijn gratis. Maar als je een extra leuke outfit wil voor je poppetje of je wil een level verder komen in het spel, dan moet je ineens wel betalen. Hoe gratis zijn gratis games eigenlijk?
Aflevering 4: Allemaal hetzelfde
Op sociale media zie je regelmatig trends voorbij komen. Van snelle dansjes tot lipsyncen, van fashion tot foodtrends. Quinty is benieuwd wat er zo leuk is aan al die trends volgen. Hoe kan je nog je unieke zelf blijven als we allemaal hetzelfde doen?
Aflevering 5: Shame sexting
Vroeger knipoogden je ouders naar elkaar om vervolgens een beetje te zoenen na schooltijd. Tegenwoordig flirten we vooral online en daar kan ook sexting bij horen. Sexting is het, met toestemming, sturen van sexy berichtjes, foto’s en video’s. Maar wat als je een naaktfoto doorgestuurd krijgt waar jij niet op zit te wachten en die waarschijnlijk ook niet voor jou bedoeld is? Ongewenst dus. Wat moet je dan doen? Quinty onderzoekt wat shame sexting is.
Aflevering 6: Koop een nieuwe
Heerlijk! Een nieuwe telefoon. Een betere camera, een nog mooier scherm, nieuwe knopjes, nieuwe dingetjes. Niet dat die nieuwe telefoon nodig is, onze oude telefoon doet het nog prima. Quinty wil graag weten waarom we eigenlijk altijd het nieuwste van het nieuwste willen? En hoe erg is dat?
Aflevering 7: Juicekanalen
Wat kan dat toch heerlijk zijn soms: roddelen. Tegenwoordig horen we de meest sappige verhalen over bekende mensen online via juicekanalen. Waarom vinden we roddelen eigenlijk zo lekker? En zijn er ook gevolgen aan roddelen online? Want je komt het niet alleen tegen op juicekanalen, ook veel dichterbij in bijvoorbeeld appgroeps op school. En dan kan zo’n roddel ineens over jou gaan…
Aflevering 8: AI kunst
Quinty heeft besloten om kunstenaar te worden. Kunst is namelijk dé manier om snel rijk te worden. Ze onderzoekt hoe ze AI hiervoor kan gebruiken. Wat zijn bijvoorbeeld goede prompts? Vervolgens gaat ze haar kunst proberen te verkopen, maar dan bekruipt ineens de gedachte: mag dit eigenlijk wel? Of is ze nu allerlei kunstwerken aan het kopiëren? Waar haalt AI eigenlijk beelden vandaan?
Over Quinty Misiedjan
Quinty Misiedjan (Amsterdam, 1996) is bekend als online content creator en presentator, en focust zich momenteel op programma’s maken, acteren en verhalen vertellen. Ze maakte onder andere de documentaire Getekend voor het leven, die toont hoe gevluchte kinderen toch kind kunnen blijven in een omgeving vol onzekerheid, angst en geweld. Quinty maakt moeilijke onderwerpen behapbaar, doorbreekt taboes en spreekt zich uit over socioculturele onderwerpen die haar aan het hart gaan.
Bron: VPRO/BM