NPO FunX bereikt veel jongeren in grote steden
Het weekbereik van NPO FunX onder jongeren van 16-35 jaar uit de vier grote steden is voor het zesde jaar op rij gegroeid, zo blijkt uit onderzoek van Motivaction. Luisterde in 2014 wekelijks 14 procent van de stadsjongeren, in 2020 is het weekbereik verdubbeld naar 28 procent.
In de leeftijdsgroep 16 tot 30 jaar is FunX zelfs de best scorende radiozender in de vier grote steden.
Niels Hoogland, zendermanager NPO FunX: “Al zes jaar stijgend en nu de #1 in bereik onder jongeren van 16 tot 30 jaar in de grote steden! Daar ben ik trots op. En wat ik ook tof vind is dat we aan het gebruik van onze app, website en social media zien dat ook steeds meer mensen buiten de Randstad FunX weten te vinden. Onze unieke ‘sound of the city’ slaat dus aan in heel Nederland.”
Het bereik van FunX stijgt zowel onder de bi-culturele als overige Nederlanders en onder mannen en vrouwen. Onder de bi-culturele jongeren is en blijft FunX de populairste zender: bijna vier op de tien Nederlanders in die groep luistert wekelijks naar FunX.
Breed jongerenmerk
Ook online weten de luisteraars FunX te vinden. De FunX-app werd in september vaker gestart dan ooit. In november steeg het aantal online luisteraars ook naar recordhoogte met ruim 1 miljoen streamstarts, mede dankzij de FunX DiXte 1000. FunX bereikt ook een groot publiek via social media. Zo is het aantal volgers op Instagram het afgelopen jaar met zo’n 40.000 volgers gegroeid naar ruim 215.000. Inmiddels hebben de twee YouTube-kanalen (FunX en FunX Gemist) samen al bijna 900.000 abonnees die maandelijks voor miljoenen views zorgen.
Bron: NPO/BM