“Op school leerde ik dat je uit de krant wel 10 programma-ideeën kunt halen”
In de BMY-rubriek ‘Talentvol tot wasdom’ spreken we een maker die tien jaar geleden min of meer aan het begin van zijn of haar carrière stond en inmiddels zijn draai in het dynamische medialandschap heeft gevonden. In dit tiende deel staat Annabelle Aaftink centraal: “Jonge mensen moeten kansen krijgen, zeker als ze uitgesproken ambities hebben.”
PASPOORT
LEEFTIJD 31 jaar
DIENSTVERBAND Vast contract
SLAAPTIJD 6,5 uren
In het paspoortje – vaste sidekick van deze rubriek – is niet leef- maar slaaptijd het heetste hangijzer. Annabelle lacht bij de vraag en begint meteen over haar zoontje Sam. Ze beviel afgelopen voorjaar van hem en begon vervolgens in augustus weer met werken. Ondanks de verantwoordelijkheid die ze bij producent SimpelZodiak draagt, is daar dus op privégebied iets bijgekomen. En toch blijft de slaapteller nog ‘keurig’ op zo’n 6,5 uur per nacht staan. “Ik had best wel wat horrorverhalen gehoord. Dat je moeilijker slaapt en dat de combinatie met je werk lastig is, maar ik vind het dus echt meevallen. Ik heb ook zeker het geluk dat onze baby best wel kalm en tevreden is. Verder kreeg ik op mijn werk de tijd om echt even ‘te landen’ en dat heb ik ook gedaan. Inmiddels voelt het alsof ik alweer een jaar bezig ben.”
Hoe combineer je het ouderschap met je werk?
“Als ik werk dan ben ik echt 200% daarop gefocust. Misschien nu nog wel meer dan voordat ik een kindje kreeg. Ik heb bijvoorbeeld ook geen app waarop ik updates van de opvang krijg. Als het echt niet goed gaat, bellen ze wel. En als ik niet werk, klap ik echt alleen mijn laptop open of lees mijn mail wanneer-ie slaapt.”
In hoeverre heeft het je – qua arbeidsethos – veranderd?
“Ik ben nóg pragmatischer, doelgerichter en kan veel sneller schakelen. Het lukt me bijvoorbeeld ook beter om hoofdzaken van bijzaken te onderscheiden nu ik een werkende moeder ben. Daarnaast helpt het ook met relativeren. Mijn werk is altijd belangrijk voor me geweest, maar het is nu niet mijn enige focus meer in het leven. Dat voelt gezond.”
“Het lukt me beter om hoofdzaken
van bijzaken te onderscheiden
nu ik een werkende moeder ben”
Het klinkt bijna alsof je een betere werknemer geworden bent.
Lacht: “Ja, nou ja, ik denk het wel echt.”
Lachebekje
Terug naar de kern: tien jaar geleden. Annabelle zit op dat moment in de laatste fase van haar studie Media & Entertainment Management. “Een managementopleiding waarbij we voornamelijk les kregen van mensen die nog met één been in het werkveld stonden. Ik kreeg les van Lody Crabbendam, die toen nog bij de televisie zat. En ook van Bregittha Nuyten, die nog steeds diverse programma’s regisseert. Die praktijkervaring werd in de lessen geïmplementeerd. Dat vond ik heel leuk. Uiteindelijk moest ik een richting kiezen: events, radio of televisie. Ik heb toen heel bewust voor dat laatste gekozen.”
Waar liep je stage?
“By Eyeworks, toen Reinout Oerlemans nog aan het roer stond. Hij was destijds ook presentator van het programma waar ik stagiair was. Ik nam mezelf heel serieus. Hij moest daar vaak om lachen en riep dan sarcastisch ‘Hé, lachebekje!’ naar me. ‘Ik ben gewoon gefocust’, antwoordde ik dan. Ik wilde het beste uit die stage halen.”
Wat heb je van hem geleerd?
“Hij is een heel goed pitcher, een echte verkoper. Daar heb ik wel van geleerd. Aan de andere kant: ik had niet veel één-op-één met hem te maken.”
Hoe ben je uiteindelijk bij Tuvalu beland?
“Ik heb naar andere producenten een open sollicitatiebrief gestuurd. Bij Tuvalu mocht ik op gesprek komen. Dat bleek uiteindelijk een heel goede match te zijn.”
Doelgericht
Bij Tuvalu blijft Annabelle zeven jaar werken en groeit ze in rap tempo door. In haar beginjaren maakt ze onder andere indruk door een idee uit haar studententijd te pitchen en uit te werken tot studiopilot. “Op school leerde ik dat je uit de krant wel tien programma-ideeën kunt halen. Dus ik ging daar thuis, puur uit interesse en misschien een beetje verveling, mee aan de slag.” In één van die ‘sessies’ raakt ze geïnspireerd door een bericht uit Amerika. “Daar heb je juryrechtspraak, en in Nederland niet. Dus ik dacht: ‘Kunnen we niet op een grappige manier, met comedians, testen hoe dat hier zou zijn? Dat zaadje heeft uiteindelijk de buis niet gehaald.”
Tuvalu was je eerste ‘echte’ baan. En je bleef er meteen zeven jaar zitten.
“Ze namen me vanaf het begin heel serieus en al snel mocht ik ook aansluiten bij pitches. Ik had het in al die jaren ook gewoon hartstikke leuk. Ik denk dat zij wel zagen dat ik heel gedreven en doelgericht was.”
En creatief.
“Ja, maar dat vind ik altijd zo stom om over mezelf te zeggen. Maar ja, ik had natuurlijk ook wel leuke ideeën.”
In hoeverre verbaasde het je dat je zo snel kansen kreeg en stappen maakte?
“Het was mijn eerste baan, ik had natuurlijk weinig vergelijkingsmateriaal. Dus ik vond het vrij normaal. Nu ik zelf met jonge mensen werk, vind ik het ook belangrijk dat ze kansen krijgen. Zeker als ze uitgesproken ambities hebben.”
“Nu ik zelf met jonge mensen werk, vind
ik het ook belangrijk dat ze kansen krijgen”
Veel van die jonge mensen zijn na 7 jaar uitgekeken op hun baan en willen iets anders.
“Klopt. Of die na 3 weken het ‘toch niet zo leuk’ vinden en meteen een deurtje verder kijken. Terwijl het soms ook goed is om even te blijven zitten. Ik heb in al die jaren ook echt weleens een koffietje met iemand gedronken. Dat moet je ook gewoon doen. Maar nooit dacht ik dat bij de ander het gras écht groener was.”
Real Madrid
Sinds mei 2022 staat Annabelle als Hoofd Programma Ontwikkeling onder contract bij SimpelZodiak. Een mooie promotie ten opzichte van haar laatste baan bij Tuvalu. “Ik vond het heel interessant dat SimpelZodiak onderdeel is van Banijay: de grootste producent ter wereld met natuurlijk meerdere labels in Nederland. Hun portfolio sprak me ook aan. Ik ben verantwoordelijk voor het creatieve team en de verkoop van formats. Heel kort door de bocht ben ik er mede-verantwoordelijk voor dat de schoorsteen blijft roken: er moeten formats worden verkocht.”
Hoe bevalt het tot nu toe?
“Heel positief.” Kleine grijns: “Want we hebben echt ongelooflijk veel verkocht de afgelopen jaren. En daar ben ik natuurlijk heel trots op, want ik had best een grote broek aangetrokken.”
Waar ben je met name trots op?
“Justine (Huffmeijer, managing director, red.) heeft toen zij ooit bij Banijay begon de ambitie uitgesproken om voor iedereen programma’s te maken. Dus voor elke streamer én zender. Inmiddels hebben we met ons team in één jaar tijd al zés nieuwe klanten aangetrokken. Dat is iets waar ik heel trots op ben.”
Wat is je – of jullie – geheim?
“Als wij in ons creatieve team programma-ideeën bespreken, zeggen we tegen elkaar: ‘Is dit niveau Real Madrid of eerder Keuken Kampioen Divisie?’ Zo houden we samen die lat heel hoog. Dat geeft een bepaalde druk, ja, maar je kunt op dit niveau spelen zonder dat je onaardig bent, je ellebogen gebruikt of schreeuwt. Daarbij: we zijn nuchter genoeg om te beseffen dat we met dit werk geen mensenlevens redden.”
Bron: BM