PnP Media start samenwerking met social mediaplatform Wijsneuzen
woensdag 2 oktober 2024

PnP Media start samenwerking met social mediaplatform Wijsneuzen

PnP Media produceert al jaren (tv)programma’s en podcasts waarin complexe zaken op een simpele manier worden uitgelegd. Om nog meer jongeren te bereiken en het mediaplatform Wijsneuzen naar een hoger niveau te tillen, is een samenwerking gestart.

De grote stroom aan desinformatie op sociale media is voor de makers dé reden om juist op deze platforms waar veel jongeren te vinden zijn een betrouwbare en leuke bron van kennis te bieden. Jongeren willen namelijk best leren. Dat is de conclusie als je kijkt naar het miljoenenpubliek dat Wijsneuzen bereikt met kenniscontent. Daarbij is de vorm belangrijk.

Uit onderzoek blijkt dat je jongeren beter met video’s dan met tekst bereikt. Op TikTok, Shorts en Reels maakt Wijsneuzen uitlegvideo’s die niet alleen wetenschappelijk en journalistiek kloppen, maar ook vermakelijk zijn. Wijsneuzen kijken is leren zonder dat je het doorhebt. En voor je het weet, legt je kind aan jou uit hoe het zit. Wie zijn nu de wijsneuzen?

De samenwerking is er niet alleen op gericht om meer content voor sociale media te maken, maar ook om nieuwe formats te bedenken zoals podcasts en tv-programma’s, en ook een theatertour staat al in de planning. Roel Bellinga, CEO PnP Media: “Het is onze missie om kennis toegankelijk te maken voor een zo breed mogelijk publiek. De Wijsneuzen zijn echte multitalenten en slagen daar perfect in. We gaan hen ondersteunen om nog meer jongeren te bereiken.”

Het team van PnP Media produceert onder andere de Universiteit van Nederland. De redactie van de Universiteit van Nederland werkt samen met topwetenschappers en deze research kan door Wijsneuzen naar een jongere doelgroep worden vertaald. Wijsneuzen Jasmijn en Albert: “Wijsneuzen en ons publiek is klaar voor de volgende stap. PnP Media heeft veel ervaring met betrouwbare kennis toegankelijk en leuk maken. Hierin zagen we echt een match”.

Over Wijsneuzen
Jasmijn en Albert besloten twee jaar geleden om hun krachten te bundelen. Albert (23) was toen nog student journalistiek en Jasmijn (29) had net haar diploma van de theateropleiding in haar zak. Door journalistiek onderzoek te combineren met theaterelementen en dit te verwerken in entertainende uitlegvideo’s over wetenschap, psychologie, biologie en maatschappij wisten de twee al snel veel jongeren te bereiken. In totaal heeft Wijsneuzen inmiddels meer dan 140 duizend volgers en werden hun video’s meer dan 60 miljoen keer bekeken.

Over PnP Media
PnP Media produceert tv-series zoals het voor een Nipkowschijf genomineerde De Afhaalchinees, podcasts Redders op Zee en online colleges samen met de Universiteit van Nederland. Daarnaast bedenkt en ontwikkelt PnP Media nieuwe tv-formats en theatervoorstellingen. Oprichters Roel Bellinga en Johnny Quidé bedenken en ondersteunen meerdere maatschappelijke initiatieven met de ambitie om de complexe wereld waarin we leven iets beter te begrijpen door kennis voor een breed publiek toegankelijk te maken.

Bron: PnP Media/BM

Bericht delen