Samenwerking tussen YouTube platform FIRST en Viacom Benelux
Dinsdag kondigden mediabedriif Viacom International Media Network Benelux en productiemaatschappij NewBe hun strategische samenwerking aan rondom het YouTube platform FIRST. Door de samenwerking voegt Viacom een belangrijke strategische pijler toe binnen haar multi-platform content strategie voor jongeren.
De samenwerking is vooral bedoeld om de consumer journey met jongeren verder te verrijken voor Viacom en haar partners. FIRST is, als talent-driven YouTube kanaal met gemiddeld 4 miljoen views per maand, in vier jaar uitgegroeid tot één van de grootste jongerenplatformen op YouTube in Nederland. Als kweekvijver voor YouTube talent en met authentieke en optimistische content staat het platform in het hart van de Nederlandse jongerencultuur. De mix van online jongerenbereik, content-cultuur en productie-mogelijkheden sluit direct aan bij de groeistrategie van Viacom Benelux.
Jongerenexpert Viacom voert al jaren een multi-platform content-strategie om jongeren optimaal te bereiken. Naast lineare tv zijn de merken en de content van Viacom breed beschikbaar op digitale domeinen als apps, SVOD platformen en websites, maar vooral ook daar waar jongeren het meest zijn: op YouTube en in de social domeinen. FIRST is als partner in zowel contentproductie en jongerenbereik een ideale partner en strategische schakel in de Viacom content journey voor jongeren.
Maurice Hols, Executive Vice President & General Manager van Viacom Benelux: “Ik ben enorm blij met de strategische samenwerking die veel meer betekent dan alleen het toevoegen van een YouTube-kanaal aan het Viacom portfolio. FIRST heeft een leidende positie in de Nederlandse content-cultuur voor jongeren en past strategisch perfect in onze groeistrategie om jongeren op alle platformen waar zij actief zijn, te bereiken met de content waar ze het met hun vrienden over hebben.”
Jeroen Koopman, Founder & creative producer NewBe: “We zijn heel trots dat we voor FIRST in Viacom onze nieuwe strategische partner hebben gevonden. Met sterke merken als MTV, Comedy Central en Spike hebben ze laten zien de jonge doelgroep zowel lineair als online goed te begrijpen en daarin de focus te leggen op lange termijn groei. Ik ben ervan overtuigd dat we gezamenlijk FIRST de komende jaren kunnen laten groeien tot het grootste online jongerenmerk, juist door de creatieve vrijheid bij het FIRST-team te laten.”
Bron: Viacom International Media Networks/BM