The Recharge Club laat generaties op de werkvloer succesvol samenwerken
maandag 8 juli 2024

The Recharge Club laat generaties op de werkvloer succesvol samenwerken

De absolute droom van The Recharge Club? Het veranderen van de huidige norm op de werkvloer, generaties succesvol laten samenwerken en samen laten groeien. Want burn outs en uitval zorgen op dagelijkse basis voor grote problemen. Dit moet echt anders, we moeten nieuwe generaties de juiste basis meegeven.

“We willen ervoor zorgen dat nieuwe generaties niet hetzelfde meemaken als dat wij.” Was getekend: Diede Bouma. Zij staat samen met Maroeska Bakker aan het roer van The Recharge Club. “Ik vind de creatieve wereld nog steeds de leukste industrie om in te werken. Maar ik weet uit eigen ervaring ook dat als je jong en onervaren bent, dat je in die wereld het meeste van jezelf wilt laten zien. Dus je geeft gas, bent enthousiast en gaat heel lang – maar ook te lang – op 200% door.”

Diede deed dat jarenlang als manager van YouTuber Kalvijn. Maar toen ze stopte, bleek dat een grotere impact te hebben dan ze aanvankelijk dacht. “Ik was de manager van…’ en zo was ik mezelf ook gaan zien. Ik had mijn identiteit aan die functie gekoppeld. Toen ik stopte, vroeg ik mezelf ook oprecht af: wie ben ik dan nu? En wat wil ik zijn? Dat vond ik niet makkelijk.”

Ze besluit meerdere opleidingen te doen en een coachingstraject te volgen. “Dingen die ik altijd al wilde doen, maar waar ik geen tijd voor maakte.” Uiteindelijk richt ze samen met Maroeska Bakker The Recharge Club op met als doel young professionals een goed fundament en tools voor het leven te geven. Maar hoe doe je dat?

“Toen ik stopte, vroeg ik mezelf
ook oprecht af: wie ben ik
dan nu? En wat wil ik zijn?”

1. Persoonlijke ontwikkeling

Talenten
Diede: “Iedereen heeft iets wat je van nature goed kan. Maar wat soms gebeurt, is dat er keuzes worden gemaakt die daar niet op aansluiten. Zoiets kan energie kosten, omdat je niet in je kracht staat. Het is dus belangrijk te weten wat je talent is en waar je van nature blij van wordt. Als dat je tijdens je werkende leven lukt om te vinden, dan is dat erg waardevol.”

“Young professionals kiezen steeds vaker op basis van waarden voor een bedrijf. Ze stellen zich vooraf al de vraag waar een organisatie voor staat. ‘Ik kom mijn talent inzetten, maar waarvoor? En waar streven we gezamenlijk naar? Is dat het beeld waar ik achter sta?’ Op die vragen proberen ze antwoord te krijgen. Het is heel goed om te weten wat je zelf belangrijk vindt. Als je dat in een bedrijf herkent, heb je een goede match.”

2. Energiemanagement
“Energievreters op de werkvloer, wie kent ze niet? Zoals eindeloze vergaderingen of meetings die ook een mail konden zijn. Of als je je onbegrepen dan wel niet serieus genomen voelt. Als je die situaties niet herkent of ze niet bespreekbaar maakt, kun je daarop leeglopen. Energiegevers zijn daarentegen zaken waar je blij van wordt. Een voorbeeld: stel, je hikt altijd tegen een bepaalde terugkerende meeting aan. Denk dan eens na waar ‘m dat in zit: is het de setting, de tijd of bijvoorbeeld de mensen? Als je weet wat dat is, kun je het óf accepteren óf er iets aan doen. Misschien door te initiëren om die meetings korter te maken of beter voor te bereiden. Er zijn veel scenario’s, maar wat wij doen, is young professionals laten zien wat hun eigen invloed is.”

3. Verbinden op de werkvloer
Waar we heilig in geloven bij The Recharge Club: je bindt nieuwe generaties aan je organisaties als je ze leert begrijpen en hun taal spreekt. Dus blijf met ze verbinden, blijf in ze investeren. Op deze manier word je als organisatie toekomstbestendig en een plek waar nieuwe generaties willen werken.

Over Diede Bouma
Als twintiger ging Diede bij Triple aan de slag om vervolgens accountmanager bij RTL te worden. Ze ontwikkelde onder meer strategieën en innovaties voor het ‘nieuwe tv-kijken’, daarnaast keek ze met veel interesse naar ‘de nieuwe makers’. Zo kwamen Kelvin Boerma en Peter de Harder op haar pad, zij waren onder de naam Cinemates een van de eerste grote Nederlandse YouTubers. Diede werd hun manager. In 2022 richtte ze FINE (Fame Is Not Easy) op: hiermee biedt ze persoonlijke coachingstrajecten voor talent aan. Vorig jaar volgde, in samenwerking met Maroeska Bakker, The Recharge Club.

Bron: BM

Bericht delen