Bas Beweert: Daar blijf je voor thuis!
Gevleugelde woorden uit een ver verleden. Want waar blijf je tegenwoordig nog voor thuis? Welke content moet je écht zien? Op mijn telefoon heb ik een lijstje met dingen die ik nog allemaal moét zien. Goedbedoelde en vaak waardevolle tips van vrienden en collega’s. Maar heel eerlijk, ik kom er gewoon niet aan toe. Op een bepaald moment is het kijken en bijhouden van films, series en non-fictie formats een ware ratrace geworden.
Ja, natuurlijk is er veel moois te zien. Goed bedacht en goed geproduceerd, maar waar haal ik de tijd vandaan? Dus in december heb ik om te beginnen een aantal abonnementen op wat streamingplatforms opgezegd. Het was te veel. Ik verzoop erin. En het luchtte op!
Een groot reclameman heeft al jaren terug gezegd: de belangrijkste valuta is niet geld, maar tijd. Waar besteden mensen hun kostbare tijd aan? Wat vinden ze de moeite waard? Dat is een vraag die ook bij mij steeds belangrijker geworden is. De dagen vliegen voorbij en wat doe ik met mijn kostbare tijd die ik nooit meer terugkrijg?
De belangrijkste
valuta is niet
geld, maar tijd
De manier van media consumeren is natuurlijk veranderd. Steeds meer kijken we on demand. De NPO, RTL en SBS doen hun uiterste best om de lineaire kijker nog te bedienen, maar weten diep van binnen dat het op een bepaalde manier eindig is. De oudere kijker kijkt vrolijk tot ver na de pensioengerechtigde leeftijd wat er op dat moment op tv is, maar aan de onderkant neemt het steeds meer af. Uitgesteld kijken is het nieuwe toverwoord.
Deze term klopt ten opzichte van lineair kijken wel, maar volgens mij is de huidige norm vooral kijken wanneer je zin en tijd hebt. Alleen is de vraag of wij ons bewust zijn van de invulling van onze eigen tijd. Van alle kanten worden we dagelijks bestookt met prachtige marketingcampagnes voor fictie en non-fictie content die ons wijsmaken dat we dit echt moeten zien!
Totale onzin natuurlijk. We moeten helemaal niks. Dan praat je bij het welbekende koffieapparaat gewoon over een ander onderwerp toch? Mijn vrouw en ik waren een jaar geleden eindelijk begonnen aan Game of Thrones, maar omdat er zoveel storingen waren bij HBO MAX, zijn we na een paar seizoenen gestopt met kijken. En missen we nu iets? Is ons leven nu echt slechter? Nee, natuurlijk niet.
Ik had onlangs een gesprek met Nils Roemen, een vriend die zich bezighoudt met Experience Design. Zijn motto: Laat je leven niet door je vingers glippen. Maak het onvergetelijk, vreet het ten volle. Leef je hele leven. En dat is waar het volgens mij om moet gaan. Bewust omgaan met de tijd die je gegeven is. Niet als een allesverslindend monster maar domweg consumeren wat er voor je neus staat.
Mijn credo: wees nog selectiever in wat je kijkt. Dan zul je kostbare tijd ‘overhouden’ voor andere dingen. Maak een wandeling, luister naar muziek, speel een bordspel, praat met elkaar. Jouw tijd is van jou en die is eindig en dus heel waardevol. Besef dat goed.
Bas van Teylingen
Senior Creative, regisseur, radiomaker en schrijver