Bas Beweert: I’ve Got The Power!
Ghosten. Zo heet het als iemand met wie je aan het daten bent vanuit het niets helemaal niks meer van zich laat horen. Geen antwoord meer geeft op dat leuke, lieve laatste bericht. Jullie hadden het zo leuk met elkaar, maar die andere persoon heeft op een bepaald moment gewoon besloten om van de aardbodem te verdwijnen. Althans voor jou dan.
In de mediawereld is ghosten al sinds jaar en dag een bekend fenomeen. Het ene moment ben je ‘familie’ en het andere moment hoor je helemaal niks meer van de ander. Terwijl je zo leuk en intensief hebt samengewerkt op een productie. Vaak is het ‘gewoon’ uit het oog, uit het hart, maar niet zelden liggen er andere beweegredenen aan ten grondslag. Ambitie is ons namelijk niet vreemd in de mediawereld. Veel mensen hebben van jongs af aan een bepaald doel voor ogen. En vaak is dat doel een functie aan de top van een bedrijf of organisatie. En daar is op zich niks mis mee.
“With great power comes great responsibility” is een zin die komt uit de comic Spiderman, geschreven door Stan Lee. Oom Ben legt in het verhaal de jonge Peter Parker (Spiderman) uit dat hij zich bewust moet zijn van de verantwoordelijkheid en morele plicht die komt kijken bij de krachten die hij heeft gekregen. Deze uitdrukking is sindsdien iconisch geworden en wordt vaak aangehaald in discussies over ethiek en leiderschap. Om aan te tonen dat mensen die in een positie van invloed verkeren, een verhoogde verantwoordelijkheid hebben om ethisch en zorgvuldig te handelen. Zo ook hier.
Als we het hebben over de
misstanden in de media,
dan vind ik dat we dit stuk
ook onder ogen moeten zien
De vraag is natuurlijk of de collega’s op invloedrijke plekken zich daadwerkelijk bewust zijn van deze morele kant van hun macht. En dit is niet iets van de laatste jaren. Hoe vaak lees en hoor je niet in biografieën over de vele, vaak lompe, afwijzingsbrieven die enthousiaste en talentvolle mensen hebben gekregen aan het begin van hun carrière of dat ze gewoonweg nooit meer enige reactie hebben gekregen. Voor een aantal juist een extra stimulans om door te gaan, maar voor andere mensen kan deze manier van communiceren er flink inhakken en ervoor zorgen dat die mooie dromen niet meer worden nagejaagd.
Dus als we het hebben over de misstanden in de media, dan vind ik dat we dit stuk ook onder ogen moeten zien. Ga zorgvuldig met elkaar om en neem de moeite om die mail, dat appje of dat berichtje op LinkedIn te beantwoorden. Laat mensen niet in onzekerheid achter, maak ook hier tijd voor. “Ja maar Bas, weet je dan niet hoe druk ik het heb?” Vind ik geen excuus. Blijf menselijk, op welke positie je ook zit, hoe druk je ook bent. Ook dát is respectvol samenwerken.
Bas van Teylingen
Creatief/regie/eindredactie/tv/radio/podcast