Cornélie Constateert: Extra collega
Met de komst van ChatGPT betekende het afgelopen jaar een doorbraak in de generatieve AI. Tenminste: voor de ‘gewone mens’, want als je mensen spreekt die er verstand van hebben, dan krijg je te horen dat het al heel lang beschikbaar is. Maar niemand kan ontkennen dat het in 2023 een vlucht heeft genomen.
Het platform wordt door menig collega gebruikt voor presentaties of vacatureteksten, voor het vinden van een recept met overgebleven ingrediënten in de koelkast of om te bepalen wat het beste moment is om de piste op te gaan als je rekening wilt houden met hoe hard het waait. Er klinkt echter niet alleen gejuich want er zijn ook veel zorgen rond het gebruik van generatieve AI: over wat er met de data gebeurt die je in ChatGPT stopt, hoe groot de ‘macht’ van AI wordt, maar bijvoorbeeld ook het risico op misinformatie. Gelukkig is daar oog voor en wordt er, in ieder geval binnen Banijay, gewerkt met spelregels om de veiligheid van vertrouwelijke informatie te waarborgen en het gebruik van generatieve AI te kaderen.
Die zorg is begrijpelijk,
maar er zijn juist zoveel kansen
Een andere zorg is de mate waarin generatieve AI menselijk werk gaat overnemen. Die zorg is begrijpelijk, maar er zijn juist zoveel kansen. Die uitspraak horen we natuurlijk vaker, maar klinkt, zonder concrete voorbeelden, al snel als een holle frase. Dat geldt niet wanneer je, zoals wij bij Banijay, concreet werkt aan het ontwikkelen van tooling waarbij je je een jaar geleden nog zorgen maakte over de schaalbaarheid. Waar ChatGPT een groot taalmodel is, richten wij ons als producenten van audiovisuele content bij de ontwikkeling van tooling en het gebruik van AI meer op beeld- en gezichtsherkenning, het herkennen van emoties en speech-to-text. In dat laatste geval spelen taalmodellen uiteraard wel weer een rol.
Terug naar de kansen: voor een tool die wordt ontwikkeld om onze content inhoudelijk te analyseren, is het noodzakelijk deze op scene-niveau te labelen. Tot een jaar geleden was het uitgangspunt dat dit mensenwerk zou zijn en was er de vrees dat dit extra druk zou leggen op de productieteams of op ons marketing- en datateam.
Extra werk dat eerlijk gezegd niet opgevangen kon worden met de bestaande bezetting, met als gevolg dat er aan de voorkant een begrijpelijke weerstand was tegen het gebruik van de tool. Met de snelle ontwikkeling van beeld- en spraakherkenning kunnen deze werkzaamheden al deels door middel van AI worden uitgevoerd. En de verwachting is dat dit binnen afzienbare tijd volledig kan worden overgenomen door AI. Hierdoor kunnen wij steeds meer titels inhoudelijk analyseren zonder tijd kwijt te zijn aan de noodzakelijke labeling van de content.
Er is vrees dat de werkzaamheden worden overgenomen door AI. Maar als je bedenkt dat het werkzaamheden zijn waar we zelf eigenlijk geen tijd voor hebben (en vaak ook minder zin in hebben), en ruimte overhouden om het door AI gedane werk te verrijken en te voorzien van inzichten, dan wordt ons werk alleen maar leuker!
Cornélie Klercq
Cornélie Klercq is mediastrateeg en Head of Data & Marketing bij Banijay Benelux