Cornélie Constateert: Guilty Pleasure
Dating is hot. Tenminste, bij de streamingdiensten, want van de lineaire zenders zijn deze formats nagenoeg verdwenen, samen met de jonge doelgroep die er zo graag naar kijkt. Dat zijn dan niet de klassieke dating formats uit de tijd dat er nog maar een paar televisiezenders bestonden, maar de formats die de afgelopen jaren het label guilty pleasure hebben gekregen.
Van de beschikbare streamingdiensten spant Videoland de kroon, met titels als Temptation Island, Love Island, De Bachelor en Prince Charming. En ondertussen zoeken ze onverminderd door naar nieuwe formats om hun aanbod uit te breiden.
Het besef van de potentie van het genre voor de streamingservice kwam waarschijnlijk al bij de aankoop van MTV’s Ex On The Beach, een programma dat ik een paar jaar geleden tot mijn verwarring regelmatig terugvond in mijn ‘verder kijken’-lijst op Videoland. Totdat bleek dat mijn zoontje van twaalf daarnaar keek (“Da’s lachen mam, al dat drama met die gasten”). Zijn paar jaar oudere zus kijkt liever naar het zoetsappigere Love Island en De Bachelor. En ze kijkt met moeder samen naar Married At First Sight. Voor ieder wat wils dus.
Rond de Bachelor
franchise is zelfs
een strip gemaakt
op de homepage
Hoewel Videoland veel meer is dan alleen dit genre, schromen ze niet om het te omarmen om de jonge doelgroep niet alleen binnen te halen, maar ook te behouden. Rond de Bachelor franchise hebben ze zelfs een hele strip (‘voor de echte fans’) gemaakt op de homepage, inclusief doorlopende vormgeving. Mooi gedaan!
Ondertussen begeeft Netflix zich ook steeds meer op dit guilty pleasure-vlak, met het onlangs gelanceerde The Ultimatum: Marry or Move On, maar ook Too Hot To Handle en Are You The One. Al zal Netflix terughoudender zijn om het genre een prominente positie te geven binnen de propositie van de service.
In dat kader zou je meer kunnen verwachten van discovery+, dat met een grote focus op dating veel lokale producties en in dat kader met het onlangs gelanceerde Singletown naar mijn idee een graantje probeert mee te pikken van het succes van Videoland. Al sloot deze jongere serie waarschijnlijk minder goed aan bij het wat oudere kijkerspubliek van populaire TLC-klassiekers als 90 Day Fiancé en Sister Wives, die het prima doen op discovery+.
Dit najaar lanceert Paramount zijn streamingservice SkyShowtime. Wie het spoor nog niet bijster is na alle fusies en overnames weet dat Viacoms MTV deel uitmaakt van dit mediaconglomeraat. En laten we wel wezen: MTV heeft het datinggenre als guilty pleasure op de kaart gezet. In aanloop naar de lancering van SkyShowtime zal Ex On The Beach ongetwijfeld van Videoland verdwijnen. Het is de vraag of SkyShowtime met MTV het genre weer zal proberen te claimen.
Dat zal dan een zware kluif worden, want het aanbod en succes van Videoland zijn moeilijk te evenaren, laat staan te overtreffen.
Cornélie Klercq
Mediastrateeg @Lilhen Consulting