Cornélie Constateert: Kwartetten met streamers
De streamingmarkt is natuurlijk continu in beweging. Toch wordt 2022 naar mijn verwachting het spannendste jaar op het gebied van streaming tot nu toe. Want met de komst van nog een aantal grote partijen komt verzadiging van de markt nu echt dichterbij.
Tot nu toe was het nog redelijk goed mogelijk om een abonnement op een nieuwe streamer te stapelen bovenop de abonnementen die je al had. Uit onderzoek blijkt ook dat het gemiddeld aantal streaming-abonnementen per huishouden toeneemt. Wij hebben er inmiddels vijf, waarvan met name onze tienerdochter gretig gebruik maakt.
Maar er zijn grenzen aan het aantal abonnementen waarvoor een consument zal willen betalen. Je merkt het ook aan de publieke reactie op recente ontwikkelingen. Was je net over je irritatie heen dat de Formule 1-races niet meer live te zien zullen zijn bij Ziggo Sport en dat je daar een ander abonnement voor moet afsluiten, krijg je vervolgens het nieuws te verwerken dat honderden uren content van Netflix gaan verdwijnen, waaronder de volledige tien seizoenen van Friends die Warner op de plank legt tot de introductie van HBO Max.
Als Formule 1-fan met een tienerzoon die graag Premier League en Bundesliga kijkt, heb ik onlangs ons abonnement op Ziggo Sport opgezegd en stappen wij per maart over naar Viaplay. Waarschijnlijk via ons KPN-abonnement waar ze, heel slim, met kortingen mij als consument nog verder aan zich proberen te binden. Dat is een interessante positie met deze marktontwikkelingen.
Dat we alle
seizoenen
ook op dvd
hebben, vond
ze maar
ingewikkeld
Voor onze tienerdochter was het daarnaast vanzelfsprekend dat, als HBO Max in Nederland lanceert, wij daar ook een abonnement op nemen, zodat ze die hele reeks Friends voor de derde keer vanaf het begin kan kijken. Dat we alle seizoenen ook op dvd hebben, vond ze maar ingewikkeld…
Amazon Prime Video en Apple TV+ voegen voor mij nu te weinig toe, dus die gaan we opzeggen, ondanks hun lage prijs. Al heb ik de laatste jaren zelden zo hard gelachen als om Ted Lasso, dat mijn man zich hardop afvroeg wat ik in vredesnaam aan het kijken was en of hij alsjeblieft mee mocht kijken. Dus als het derde seizoen beschikbaar komt, zullen we zeker weer een uitstapje maken naar Apple TV+.
Ondertussen is discovery+, haast stiekem, lekker aan de weg aan het timmeren. Zij produceren in verhouding vrij veel lokale originals en er wordt flink geïnvesteerd in sportrechten. Na de fusie met Warner zal met die introductie van HBO Max later dit jaar een geduchte uitdager de markt betreden. Grote kans dat we die daarom toch ook willen uitproberen, met als bijvangst een tevreden tienerdochter.
Het moment van kiezen tussen streamers zit er dus aan te komen. En dan moet blijken welke partijen in staat zijn de consument aan zich te binden en weten vast te houden. Het tegengaan van churn zal een nog grotere uitdaging zijn. Lokale originals kunnen daarbij een belangrijke rol gaan spelen, terwijl de meeste partijen in dat opzicht nog enorme stappen te zetten hebben het komende jaar. Ik kijk er naar uit!
Cornélie Klercq
Mediastrateeg @Lilhen Consulting