Cornélie Constateert: Mag lineaire TV dan nu van de IC af?
Uit het jaarrapport van Thinkbox, de marketingorganisatie van de Britse broadcasters, blijkt dat met het afvlakken van de groei van de abonnementsaantallen van de streamingdiensten, ook de kijktijd naar lineaire zenders minder aan het dalen is. Ook in Nederland vlakt de groei van het aantal abonnees van de streamers al enige tijd af. De markt is ondertussen redelijk verzadigd met een groot aantal, vooral internationale aanbieders die met elkaar strijden om niet alleen de tijd, maar ook de portemonnee van de consument.
Net als in het VK zie je dit ook in Nederland samengaan met een afvlakking van de daling van de lineaire kijktijd. Deels is dit toe te schrijven aan het Europees kampioenschap voetbal, maar niet volledig. Het rapport van Screenforce over de eerste helft van dit jaar treedt daarover meer in detail. De afvlakking van de daling van de kijktijd maakt nieuwsgierig naar het verloop van de kijktijd voor de rest van het jaar, en of die over heel 2024 dan wellicht stabiel is ten opzichte van vorig jaar.
Dat is dan natuurlijk geen eerlijke vergelijking aangezien 2023 geen Olympisch jaar was en er ook geen Europees voetbaltoernooi werd georganiseerd. Maar als je bedenkt dat de kijktijd in de afgelopen tien jaar elk jaar is gedaald, ongeacht of er grote (sport)evenementen werden uitgezonden, dan is dat toch wel een dingetje.
Je hoort mensen vaak roepen dat het einde van lineaire televisie nabij is, alsof het alles of niets is. En dat is natuurlijk onzin. Hetzelfde werd gezegd over radio na de introductie van televisie en over de dagbladen toen internet opkwam. Wel moet een medium zich in zo’n disruptieve periode opnieuw uitvinden en die beweging is nog volop in gang.
Maar de vraag is waar het straks ‘uitbalanceert’ en wat het aanbod dan zal zijn. Live lijkt daarbij de belangrijkste factor en daarbij zijn sport en actualiteiten weer de belangrijkste genres. Grote toernooien zoals de Olympische Spelen, Tour de France, EK en WK voetbal zijn evenementen die mensen zoveel mogelijk willen zien op het moment dat ze plaatsvinden. Is het niet uit liefde voor de sport dan wel om mee te kunnen praten direct nadat ze hebben plaatsgevonden.
De vraag is waar het straks ‘uitbalanceert’
en wat het aanbod dan zal zijn
Toch is er ook ruimte voor andere genres, ook als die niet live worden uitgezonden, om het gesprek van de dag te zijn bij de koffieautomaat dan wel online. Kijk naar de hype die is ontstaan rond B&B Vol Liefde. Deze realityserie is niet live, scoort (veel) beter dan de omringende programma’s, maar wordt ook relatief veel teruggekeken. Het is dus niet alleen live wat je lineair niet wil missen.
De kijkersmarkt blijft volop in ontwikkeling en tegelijkertijd lijkt er wat meer kalmte te ontstaan. Maar de ontwikkelingen zijn nog pril en verschillen per leeftijdsgroep, dus ik ben nu al nieuwsgierig naar wat de inzichten over heel 2024 zullen opleveren.
Cornélie Klercq
Cornélie Klercq is mediastrateeg en werkzaam voor onder andere Banijay Benelux en Screenforce