Cornélie Constateert: Mag lineaire TV dan nu van de IC af?
woensdag 11 september 2024

Cornélie Constateert: Mag lineaire TV dan nu van de IC af?

Uit het jaarrapport van Thinkbox, de marketingorganisatie van de Britse broadcasters, blijkt dat met het afvlakken van de groei van de abonnementsaantallen van de streamingdiensten, ook de kijktijd naar lineaire zenders minder aan het dalen is. Ook in Nederland vlakt de groei van het aantal abonnees van de streamers al enige tijd af. De markt is ondertussen redelijk verzadigd met een groot aantal, vooral internationale aanbieders die met elkaar strijden om niet alleen de tijd, maar ook de portemonnee van de consument.

Net als in het VK zie je dit ook in Nederland samengaan met een afvlakking van de daling van de lineaire kijktijd. Deels is dit toe te schrijven aan het Europees kampioenschap voetbal, maar niet volledig. Het rapport van Screenforce over de eerste helft van dit jaar treedt daarover meer in detail. De afvlakking van de daling van de kijktijd maakt nieuwsgierig naar het verloop van de kijktijd voor de rest van het jaar, en of die over heel 2024 dan wellicht stabiel is ten opzichte van vorig jaar. Dat is dan natuurlijk geen eerlijke vergelijking aangezien 2023 geen Olympisch jaar was en er ook geen Europees voetbaltoernooi werd georganiseerd. Maar als je bedenkt dat de kijktijd in de afgelopen tien jaar elk jaar is gedaald, ongeacht of er grote (sport)evenementen werden uitgezonden, dan is dat toch wel een dingetje.

De vraag is waar het
straks ‘uitbalanceert’
en wat het aanbod
dan zal zijn

B&B Vol Liefde. Deze realityserie is niet live, scoort (veel) beter dan de omringende programma’s, maar wordt ook relatief veel teruggekeken. Het is dus niet alleen live wat je lineair niet wil missen.

De kijkersmarkt blijft volop in ontwikkeling en tegelijkertijd lijkt er wat meer kalmte te ontstaan. Maar de ontwikkelingen zijn nog pril en verschillen per leeftijdsgroep, dus ik ben nu al nieuwsgierig naar wat de inzichten over heel 2024 zullen opleveren.

Cornélie Klercq
Cornélie Klercq is mediastrateeg en werkzaam voor onder andere Banijay Benelux en Screenforce

Bericht delen