Cornélie Constateert: Win-win(dowing)
Met het afketsen van de overname van Talpa Network door RTL is de algemene conclusie dat dit met name voor Talpa een hard gelag is, onder andere vanwege het gebrek aan een eigen streamingplatform. Je kunt je afvragen of dit wel echt een gemis is als streamingplatforms nog steeds niet winstgevend zijn.
Natuurlijk is het antwoord dat dit wel degelijk zo is, met name omdat het kijkgedrag met een zeker tempo richting on demand migreert en de mogelijkheid om investeringen in content op de zenders terug te verdienen daarmee afneemt. Dat brengt mij direct bij een andere reden waarom streaming een essentieel onderdeel is van de mix: windowing.
Ruim een jaar geleden besloot Disney om bijvoorbeeld de licentie van Grey’s Anatomy aan Videoland niet te verlengen om deze exclusief te houden voor het eigen platform Disney+. Warner deed hetzelfde met onder andere Friends op Netflix in aanloop naar de lancering van ZIJN eigen HBO Max.
Het is best een logische gedachte om je stokpaardjes exclusief voor je eigen platform te houden om zo abonnees naar je toe te trekken. Toch is die exclusiviteit niet altijd de slimste strategie, zeker vanuit financieel oogpunt. Het beschikbaar stellen van je content voor verschillende platforms op verschillende momenten (in vaktermen: windows), kan namelijk heel lucratief zijn en elk window is een extra mogelijkheid om geld te verdienen aan je content.
Het is logischer om samenwerking te zoeken
tussen een lineair- en een streamingplatform
Zoals gezegd: de meeste streamers zijn nog steeds niet winstgevend. De inkomsten op de content zijn onvoldoende om de kosten ervan volledig te dekken, zeker wanneer die exclusief wordt gehouden voor één platform. Waarschijnlijk mede daarom zie je inmiddels alweer een tegenbeweging. Zo overweegt Disney opmerkelijk genoeg om een deel van de library weer aan andere streamers te licenseren om cash op te halen. Logischer is het om samenwerking te zoeken tussen een lineair- en een streamingplatform om directe concurrentie te voorkomen.
Op de Nederlandse markt hebben RTL (met Videoland) en NPO (met NPO Plus) dat al zelf in huis. Zij verdienen zowel aan de advertentie-inkomsten als aan de abonnees van hun streamingdienst. In het geval van Talpa ligt dat anders. De focus heeft daar nooit op streaming gelegen. Toch zijn ze daar in de afgelopen jaren op zoek geweest naar mogelijke samenwerking. Deze leken vooral ad-hoc en opportunistisch van aard.
Million Dollar Island, Alles Op Tafel en recent Tough As Nails waren bijvoorbeeld beschikbaar op Amazon Prime Video, terwijl Diepe Gronden weer op Videoland was te zien. Nu de overname door RTL niet doorgaat, zou Talpa er goed aan doen de banden met Amazon Prime Video opnieuw aan te halen. Zo heeft Talpa Network een streaming outlet voor de belangrijkste content, met het daarbij behorende aanvullende bereik, Prime Video de gewenste toename van Nederlands aanbod en kunnen beide partijen delen in de kosten.
Cornélie Klercq
Cornélie Klercq is mediastrateeg en Head of Data & Marketing bij Banijay Benelux