Cornélie Constateert: Zachte landing
Opeens was ik het helemaal zat: al die prijsstijgingen van de streamingdiensten. Maar in plaats van het opzeggen van één of meerdere abonnementen besloot ik om eentje over te zetten in een goedkoper abonnement met reclame. “Dat zal ze leren…”, dacht ik triomfantelijk, tegelijk heel goed wetend dat ik ze hiermee juist in de kaart speelde.
Er zullen meer mensen zijn die geen zin hebben in die prijsstijging en daarom kiezen voor een goedkoper abonnement met reclame. Dat klinkt als een klantvriendelijke optie, maar stiekem is het er een die ze zelf ook hard nodig hebben. Want wil jouw advertentiemodel een beetje zoden aan de dijk zetten, dan heb je ook als streamingdienst een groot bereik nodig.
Partijen die naast hun streamingdienst ook lineaire kanalen hebben, kunnen het teruglopende bereik daarvan mooi aanvullen met SAVOD-bereik. Een ‘losse’ streamingpartij zal eerst een aanzienlijk bereik moeten hebben, wil het zin hebben om een advertentiemodel te introduceren. Dat is ook de reden voor Amazon Prime Video om alle abonnementen volgend jaar om te zetten naar een abonnement met reclame, zoals is aangekondigd.
Tot mijn grote ongenoegen kwam die
onderbreking zonder enige aankondiging
Maar terug naar mijn eerste ervaring met SAVOD: die viel behoorlijk tegen. Ik heb het welgeteld een halve aflevering volgehouden voordat ik met hangende pootjes terugkeerde naar het duurdere abonnement zonder reclame. Tot mijn grote ongenoegen kwam die onderbreking zonder enige aankondiging. Ik had het idee dat ik naar YouTube zat te kijken. Je kent het wel: BAM. Van het ene op het andere moment zat ik niet meer in mijn serie en midden in een commercial.
En dat is om twee redenen echt niet oké. Net als lineaire televisiezenders hebben streamingdiensten premium contentaanbod. Dat maakt dat die platforms ook als een premium omgeving worden gezien. De manier waarop de content wordt onderbroken door reclame is lomp en klantonvriendelijk en de associatie met een UGC-platform als YouTube doet afbreuk aan de kwaliteitservaring van het platform.
Het kan aan mijn beroepsdeformatie liggen, maar bij tv word je als kijker heel goed meegenomen van een programma naar een reclameblok. Is het je wel eens opgevallen dat de screenbug, het zenderlogo boven in beeld, enkele seconden voor de break uit beeld verdwijnt? Daarna volgt vaak een uiting van zendervormgeving (station ID, bumper, noem maar op). En dan pas ga je de break in. Hierdoor krijgt de overgang naar een reclameblok een zachte landing.
En dat brengt mij bij de tweede reden: Veel van de content op de streamingdiensten is scripted. En bij scripted content word je als kijker net iets meer meegezogen dan bij unscripted. Dan is die zachte lading bij een onderbreking des te belangrijker voor een positieve kijkervaring.
Willen streamingdiensten van hun SAVOD-model een succes maken, dan zullen ze hun kijkers een zachtere landing moeten geven in de reclamebreaks. En ik adviseer ze daarvoor heel goed te kijken naar de lineaire zenders. Zoals we bij tv zeggen: ‘Beter goed gejat dan slecht bedacht’.
Cornélie Klercq
Cornélie Klercq is mediastrateeg en werkzaam voor onder andere Screenforce, Banijay Benelux en CIA