HOOR HEM: Clubhouse
‘Talk’ is terug. In een tijd waarin dagen heel erg op elkaar lijken, is iets nieuws extra spannend. Al van Clubhouse gehoord? Als doorgewinterde mediaprofessional heb je vast posts gezien. Om er vervolgens achter te komen dat er nog geen versie is voor Android (aaargh!) of je een invitatie nodig hebt voor een account.
Slim gedaan, door die ‘schaarste’ is de hype flink aangewakkerd. Het is lang geleden dat een app zó in de spotlight stond. Mocht je geen idee hebben wat Clubhouse precies is: een ‘social audio app’ die bestaat uit ‘audiorooms’, zowel gesloten/privé als open/publiek. Aan jou de keuze of je lekker meeluistert, actief meedoet of zélf een room host. Aangezien de app gewaardeerd is op 1 miljard dollar (!) zijn Twitter en Facebook al klonen aan het bouwen. Een blijvertje dus.
Oerbehoefte
Hoe populair nu ook, dat gaat zeker veranderen zodra de wereld weer ‘normaal’ is. Je kunt je voorstellen dat er veel ‘verveelde’ minuten in het platform worden gestopt. We snakken naar menselijk contact. Clubhouse maakt een oerbehoefte hoorbaar: we vinden het heerlijk om te kletsen, kennis te delen, meningen aan te scherpen en inspiratie op te doen.
Ik belandde spontaan in
een room vol Amerikaanse
rappers die hun favoriete
Italiaanse gerecht bespraken
Nu LinkedIn steeds meer een soort succesbillboard lijkt, is Clubhouse een verademing. Lekker naar binnen ‘sneaken’ en meeluisteren. Zo belandde ik spontaan in een room vol Amerikaanse rappers die hun favoriete Italiaanse gerecht bespraken en vervolgens in een themaroom met ondernemer Ron Simpson over zijn Avocado-imperium. Lekker doelgroepgericht dus. Sindsdien vraag ik me af: wat betekent dat nou voor bestaande audiovormen? Ik pak de glazen bol even:
Podcasts gaan meer om verhalen draaien
Ik denk dat platforms als Clubhouse de behoefte aan ‘conversation podcasts’ – gesprekken tussen mensen – direct gaan beïnvloeden. Een live gesprek is dynamischer, onderwerpen kunnen veel meer inspelen op het moment en je kunt meepraten. De behoefte aan kwalitatieve ‘storytelling’ podcasts’ groeit juist door.
Radio/audiobehoeftes worden specifieker
Radio is een gewoonteproduct. Met alle nieuwe vormen van audio zal radio z’n rol moeten blijven heruitvinden én relevantie moeten bewijzen. Zolang Nederland zelf aan het stuur zit, zal spitsradio veel kracht houden, daaromheen zijn er tig alternatieven om je tijd mee door te brengen. Dat wordt alleen maar meer. Luisteraars worden hier steeds bewuster van: Slap gelul of niet boeiend? Dahaaag!
We kiezen vaker voor inhoud
Net als dat streamingdiensten voor een toevloed aan kwalitatieve docu’s hebben gezorgd, zorgen podcasts en platforms als Clubhouse voor meer aanbod op inhoud. Leren van elkaar is toegankelijk en kletsen met ‘vreemden’ over onderwerpen die je interesseren, zit onder je duim: Het gesprek is zó gestart.
PS: Zelf host ik iedere vrijdag om 15.00 uur een ‘room’ waar ik samen met muziekpro’s/liefhebbers nieuwe releases bespreek en dat levert echt originele en verrassende inzichten op. Je bent welkom!
Menno de Boer
Menno de Boer was radiodirecteur bij 538 en is nu actief als adviseur, dj en voice-over