HOOR HEM: 2 planeten, 1 zonnestelsel
Een goeie podcast is als een uniek speciaalbiertje: je gaat er even lekker voor zitten, kiest die ene die écht bij je past en geniet van iedere slok. Bij 538 hebben we de tijd genomen écht onderscheidende topics te vinden, het is een hele volwassen markt met waanzinnige content.
Maar het resultaat is er: deze maand lanceren we een ‘backstage’ podcast van Dance Department, waar we samen met dj’s en producers echt de diepte in gaan over hun tracks en muziekvoorkeuren. Er is zóveel moois te vinden, daarom wat tips van uw columnist.
Zelf ben ik al jaren gek op de toegankelijke theorieën van Freakonomics. Stephen Dubner is een geweldige host die met zijn tomeloze nieuwsgierigheid complexe zaken begrijpbaar maakt. And The Writer Is geeft een uniek kijkje in de wereld van songwriters en producers die voorheen nul aandacht kregen. Jaap Siewertsz van Reesema heeft een geweldige Zelfspodcast met journalist Sander Schimmelpenninck, twee totaal verschillende persoonlijkheden waardoor het echt boeiend blijft.
En sinds kort ben ik verslingerd aan Wind of Change: een podcast die een op het eerste gehoor totaal bullshitverhaal onderzoekt over deze wereldhit van The Scorpions. De bewering: de track is geschreven door de CIA om grote bevolkingsgroepen (lees: communisten) te helpen een nieuwe, democratische wereld te omarmen. Hoe idioot dit ook klinkt: luister en je bent verslaafd. Overigens alleen op Spotify te vinden.
Maar zelfs op dat platform worden muziek en informatie niet intelligent gecombineerd terwijl ze zo makkelijk voor handen zijn. Radiomakers weten dat juist de combinatie van nieuws, entertainment en muziek zorgt voor een connectie en band, lange luistertijd en dus loyaliteit. Met data-gedreven technologie moet het relatief eenvoudig zijn een persoonlijke ‘audio feed’ te maken die jouw favorietenlijst combineert met actueel nieuws, weer en afleveringen van je favoriete podcast of interesse-onderwerp. Door te leren van voorkeuren en slimme aanbevelingen te doen kun je dichtbij een radioproduct komen wat én actueel is én in tuned op jouw behoeftes.
We hoeven podcasts alleen maar slimmer uit te serveren en nieuwe context te geven
Dit klinkt als het langzaam afserveren van lineaire radio. Zeker niet: het nu-moment, met name gefocust in de auto, is onvervangbaar. Weinig prikkelt meer dan een show die echt op alle onderwerpen, met luisteraars en vol sfeer hyper relevant is op díe ene dag, met je favoriete presentator. Maar het is wat mij betreft zonde dat zoveel podcasts alleen dat groepje loyale fans heeft. Er wordt geweldige radio gemaakt. We hoeven het alleen maar slimmer uit te serveren en nieuwe context te geven.
Op dit moment staat de wereld in brand en is het letterlijk overleven voor veel radiozenders: budgetten van adverteerders staan onder druk en veel innovatie gaat in de pauzestand. Ik hoop dat we snel gaan experimenteren met nieuwe vormen die zich inhoudelijk aanpassen aan je luisterplaats, behoefte en moment. Dat geeft radio bij jongeren nieuwe betekenis, met als bijkomend voordeel: zo blijft die ‘oude vertrouwde’ live radio lekker nog langer leven!
Menno de Boer