HOOR HEM: Crisis = radio
Wij van de media (ik ga er gemakshalve even vanuit dat jij, lezer, ook iets bij de media doet of ermee te maken hebt) ‘houden’ van een crisis op z’n tijd. Het zet redacties op scherp, maakt media hyperrelevant en iedereen staat in een net iets hijgeriger stand elkaar te overtreffen met feiten, formats en ideeën.
Het virus hijgt in de nek van de wereld. En dat dwingt overal tot aanpassing, creativiteit en balans. Alle content verandert. Luisterplaats en -momenten veranderen en dus passen radiozenders hun programmering aan. Playlists worden aangevuld en kritisch bekeken. Acties vallen weg. Zo hebben we het nu bij 538 niet meer over de backstage rider van Anne-Marie voor het Koningsdag-evenement, maar over de kwaliteit van de videoverbinding voor een optreden vanuit Londen. En op de radio gaat het over het verzoekje voor verpleegster Laura die twaalf uur per dag alles geeft in het UMC, in plaats van live actie op de tribune met fans van Max Verstappen langs het circuit van Zandvoort.
Met name voor de redactieteams heb ik enorm veel bewondering. Je wilt verslaan, kritisch zijn, relevante gasten hebben en de vragen stellen die leven bij luisteraars, maar ook ontspanning en relativering bieden. Een verkeerde grap is heel snel gemaakt. Iedereen staat net even wat meer op spanning en heeft een sterke mening. Da’s lastig.
Een verkeerde
grap is heel
snel gemaakt
Er ontstaan mooie nieuwe concepten. Neem NPO 3FM met hun kruistocht voor het Rode Kruis, het voelde deze keer heel relevant door de tastbaarheid van het doel. Qmusic schuift met de ochtendshow. 538 lanceert de Live Lunch en maakt samen met Veronica en Radio 10 een sfeervolle muziekdag.
Ook is het prachtig hoe muziek kleurt naar het moment. Na Where Is The Love van The Black Eyed Peas hebben we weinig muziek gehoord die echt maatschappelijke relevantie zoekt. Twenty One Pilots doet een goede poging met Level of Concern, maar ook Alicia Keys raakt een snaar voor de kwetsbaren in de samenleving met Underdog. En Davina Michelle bracht met Snelle samen Nederland weer even helemaal samen met 17 Miljoen Mensen.
Dat het maar tot veel meer creativiteit mag leiden, want de drang naar streams leidt al jaren naar een meer uniform geluid. Al met al doet radio wereldwijd op dit moment waar het het beste in is: een band aangaan met luisteraars. Je een plek bieden, muziek als universele taal, een hart onder de riem steken, lokale relevantie en je gezelschap houden. Ook al zit je alleen thuis. Soms lees of hoor je nog wel ’s een laffe kreet dat radio uiteindelijk dood zal gaan en we zullen streamen tot de max. Het tegendeel is iedere seconde te horen. Zet het aan. Het is springlevend. En helemaal niet in crisis!
Dit was mijn eerste column voor BM. Ik hoop je vanaf nu maandelijks te boeien over het mooiste, snelste en eeuwigste medium: radio.
Menno de Boer
Radiodirecteur 538 bij Talpa Radio