HOOR HEM: Dutje of winterslaap?
Ik loop al wat jaren mee in het radiowereldje. En eerlijk, dat is een gezellig, aangenaam wereldje. De snelheid, het ‘nu’, maar ook de samenwerking, het relaxte en stabiele van radio is prettig. Radio is heerlijk om te maken, communicatief krachtig, bereikt nog steeds – ondanks dat sommigen het een ‘dying medium’ noemen –krankzinnig veel mensen, die miljoenen luisterminuten met hun favoriete merk doorbrengen.
Alle reden tot comfort. En dat is nou net waar het wringt bij veel radiobedrijven. Zo relaxed is het namelijk niet: het gevecht om het dashboard bijvoorbeeld is in volle gang. Spotify heeft in april ’Car Thing’ gelanceerd: Een device zodat je moeiteloos je playlist van je ontbijttafel de auto in kan nemen. Playlists gaan verrijkt worden met presentaties. Podcasts worden opgeknipt in bruikbare content bits.
Je kunt je voorstellen dat met wat slim programmeerwerk en radiokennis die 100 kilowatt zendmast langzaam maar zeker wordt verdrongen door 50Mbit aan personaliseerde data, overal beschikbaar. Ja, DAB+ heeft een sterke penetratie – veel hoger dan ik zelf eerlijk gezegd ooit had ingeschat – door een sterke adoptie door de autobranche. Maar uiteindelijk vecht radio tegen grote spelers, die met prachtige producten en jouw dataverbinding je dashboard in gaan komen. Hopelijk slaat de radiobranche de handen ineen en komt de industrie met solide oplossingen. In Engeland laten ze zien dat het lukt door één default player te omarmen.
Er is één ding waar
radio (nu nog) op
wint: menselijkheid
Er is één ding waar radio (nu nog) op wint: menselijkheid. Dat een algoritme ons ‘helpt’, zijn we allang gewend. Mijn iPhone weet welke app ik ‘s morgens wil gebruiken, welke foto’s ik mooi vind terug te zien en speelt secretaresse door te vertellen hoe lang het rijden is naar mijn volgende afspraak. Maar aangesproken worden door of praten met een mens: onvervangbaar. Die weet je écht te verrassen, als ie dat tenminste wil doen.
Want is radio soms niet wat ingedut? Een format, wat spelletjes en acties, een toefje interactie, een hitlijstje. Een soort kleurplaat die we al jaren inkleuren. Dat kunnen we in Nederland hartstikke goed en het niveau ligt hoog. Toch denk ik dat we een tandje kunnen opschakelen.
Dat begint bij de makers. Dus bij deze een krachtig pleidooi: wakker je originaliteit aan en maak geweldige radio alsof het je laatste programma is. En dj’s: kom uit die bubbel. Er is meer dan een show vol prepjes, bedjes en appjes. Er schuilt een muziekliefhebber in jou. Of een unieke interviewer met eigen blik op de wereld. Journalisten doen dit volop: zij zetten hun neus voor onderzoek in voor geweldige podcastverhalen.
Radiomaker, laat het kaas niet van je brood eten. Je hebt echt een bevoorrecht vak en vaak nog flink wat tijd over ook. Zie jezelf als audio- of zelfs video-expert. Want één ding is zeker – en dat gaat het nieuwe Nationale Media Onderzoek dat volgend jaar start direct duidelijk maken: die luistertijd gaat flink omlaag. Dan kun je er maar beter zoveel mogelijk onderscheidende nieuwe minuten voor in de plaats gaan maken.
Menno de Boer
Menno de Boer was radiodirecteur bij 538 en is nu actief als adviseur, dj en voice-over