HOOR HEM: Huwelijk met SoJo
Online en radio. Een huwelijk dat al sinds de start van internet sterk is. Waarom? Radio is op z’n best als het zo direct mogelijk in contact staat. Een korte lijn, of beter: geen lijn. Directe interactie door een spontaan gesprek. Snel nieuws. Onmiddellijk feedback. Discussie. Een mening.
Een andere invalshoek: Radio maakt het mogelijk door op het zelfde level als luisteraars te gaan staan en alle kanalen te benutten. Dan kun je maar beter het volledig omarmen en dat deden en doen we. En ‘het internet’ is ons leven. Zeker als het om distributie gaat.
Sommigen waren wakkerder dan mediabedrijven. Neem Nederland.fm: eigendom van een tandarts, inmiddels onbetaalbaar. Een distributieplek waar velen dikke bannercampagnes inboeken om luisteren te stimuleren. Als Talpa, RTL of DPG dat een tijd terug had gekocht? Hetzelfde doet TuneIn internationaal. Met als nadeel slecht beheer. Gevolg is dat data van zenders vaak niet klopt, oude logo’s, matige metadata. Die tandarts kun je niet bellen voor een afspraak.
Die tandarts kun
je niet bellen
voor een afspraak
Het huwelijk van radio met social is ook aan verandering onderhevig. Wat voor velen ooit begon als ‘social is er om radio te promoten’, is uitgekomen in de 360-fase. Alle radiomerken werden mediamerken met de (grote) dj’s als uithangbord. In plaats van audio werd de zoektocht naar ‘cheap video’ ingezet: Daar krijg je je makers het mooist mee over de bühne. Alleen: willen die makers dat wel? Tenenkrommende video’s waren het gevolg.
Inmiddels weten we beter. Radiomakers zijn radiomakers. Je krijgt traditionele makers heus wel voor een camera. Een enkeling is zeer ‘socialfähig’ en bedreven een following op te bouwen die verder gaat dan alleen ‘bekend zijn’ en binding op interesseniveau aangaat. Maar er is zoveel meer nodig. Heb je een verhaal te vertellen? Wil je de dialoog met je volgers continu aangaan? Maak je contact op video? En belangrijker nog: ‘snap’ je het platform? Inmiddels lopen social media in bepaalde doelgroepen qua mediatijd ver voorop. Dat vraagt om specialisten. In content, in beeldkracht, in formats maar ook in platforms. Een Facebook-lezer heeft totaal andere behoeftes, voorkeuren en aandachtspanne dan een TikTok-swiper. En dan hebben we het al helemaal niet over het algoritme.
Daarom daag ik merken uit: denk eens verder dan je dj’s of grootheden. Vind als zender iemand die echt de taal van de doelgroep spreekt, denkt in de mogelijkheden van een platform en raak schiet met frisse format-ideeën. Ik introduceer hierbij de SoJo: Social Journalist. Platform-expert en doelgroep-koning. Het mooie is, een goeie SoJo kan vaak zelf editten, brainstormen, interacteren en omarmt de doelgroep. Hij is er mee opgegroeid!
Gevolg: nieuwe experimenten en contentvormen. Doet je SoJo het echt goed? Dan geef je diegene toch on air ook op een slimme plek wat ruimte? Kortom: omdenken. Laat die grote dj’s stralen in hun vertrouwde studio met dikke SM7 of broadcaster en help je zender met pure social kennis. En zo leven radio en social nog lang en gelukkig.
Menno de Boer
Zendermanager NPO 3FM