HOOR HEM: Jouw Daily
Contentmakers weten het al lang: speel in op concrete behoeftes! Vaak slaan we de stap over. Waarom? Om onze gut feel. Omdat we zijn gaan geloven in ons eigen briljante idee. ‘Dit móet wel gaan werken, ik geloof erin!’
Nu vind ik die laatste een bestaansvoorwaarde. Of het nou om een doel, je samenstelling van je team of een nieuw concept gaat: als je er niet in gelooft, is het gedoemd te mislukken. Het is de belangrijkste stap. Wat zijn de werkelijke verlangens van een luisteraar? Zit hij/zij hier überhaupt op te wachten? Op welk moment kan ik inspelen?
Dat vereist een gezonde dosis empathie en goede data. Dat laatste is inmiddels bij de flinke spelers voorhanden. Hele streamingdiensten leven van data. Wat ik een interessante ontwikkeling vind, is dat soms de distributievorm ervoor zorgt dat een nieuwe markt wordt aangeboord.
Een mooi voorbeeld is Jouw Daily door Spotify in relatie tot Lang verhaal kort van NOS op 3. Een podcast die al een tijdje bestaat: Actuele onderwerpen, toegankelijk, lekker compact uitgelegd en toegelicht. Rijk geproduceerd en in eerste instantie een trouwe schare van zesduizend luisteraars per dag. Tot Spotify kwam met Jouw Daily.
Overgangen zijn
houterig en het
totaal voelt bij
elkaar geraapt
Een interessante move, deze on demand radioplaylist op Spotify, maar dan zonder de finesse en liefde voor het vak. Dat hoor je: overgangen zijn houterig en het totaal voelt bij elkaar geraapt. Het zijn verschillende content-brokken bij elkaar geplaatst, mede op maat gemaakt met behulp van data voor jou als Spotify-user:
– Een universele aankondiging (blegh)
– Een nieuwsblokje (NU.nl)
– Een paar tracks uit je playlist (welke zijn mij een raadsel, soms is het een onbegrijpelijke mix en soms best aardig)
– En dan Lang verhaal kort (NOS) – of een andere short form
Het gevolg: die ‘daily’ playlist zorgt voor extra bereik onder gebruikers en daardoor verdubbelden de luistercijfers van Lang Verhaal Kort in korte tijd. Eén probleem: dit soort content produceren is duur. Weinig luisterminuten, veel (redactie)werk.
Er is dus ‘appetite’. Nu heeft Spotify meerdere podcastmerken gevraagd hen te voorzien van ‘short form’ podcasts en het liefst exclusief. Da’s lekker makkelijk praten: geef ons gratis je content en wij serveren het voor je uit. Daar spelen vele makers nu op in door kortere versies van podcasts te editen die als teaser werken naar een langere podcast.
Leuk geprobeerd en het zal best werken, alleen benut je niet de kracht van een short form en ben je alleen maar promootjes aan het knippen. Dat gaat als luisteraar heel snel vervelen. Meeliften op gratis content is slim maar niet houdbaar.
Als het platform echt een deuk in een pakje boter wil slaan: zet een redactie aan het werk, maak mooie vormgeving, vind een personality (of wie weet hoor je straks wel een artificial intelligence-stem) en maak écht een radioproduct met mooie afwerking. Ondertussen kan radio keihard aan de bak om de on demand behoeftes nog beter te gaan vervullen. En is de luisteraar de winnaar.
Menno de Boer
Menno de Boer was radiodirecteur bij Radio 538 en is momenteel adviseur en interim zendermanager NPO 3FM