HOOR HEM: Live = life!
Het woord ‘knaldrang’ kan zo in de Dikke Van Dale: de zomer van 2022 was warm en voor velen vol feest. Muziek speelt een sleutelrol als het gaat om het delen van ervaringen, het ontmoeten van nieuwe mensen en natuurlijk al het avontuur wat daarbij hoort.
Voor bands en artiesten is het van levensbelang die directe relatie met je publiek op te bouwen. Door live in contact te staan voel je de puurheid, emotie en het talent. De wilskracht te groeien. En te testen wat werkt. Deze zomer was het geweldig te zien dat een band als Goldband van een randstedelijke niche de groei maakt naar het grootste Lowlands-stage. In de niche worden de ‘hits’ al keihard meegeblèrd: ‘Dit is een noodgeval! Help me uit de brand!’.
Het is nu een kwestie van tijd en focus dat de crossover wordt gemaakt naar de breedte: dat ene liedje met genoeg kleefkracht om door iedere zender omarmd te worden. Aan de performance on stage zal het niet liggen. En ook artiesten als Froukje zijn enorm snel aan het groeien dankzij het corona-opwarmwerk en de overtuigende live prestaties deze zomer. Toch streamt het niet meer dan redelijk en draait bijna geen enkele radiozender het. Waarom?
De grote zenders
willen minimaal
2,5 miljoen mensen
per week bereiken
Radio is een bereiksmedium. De grote zenders willen minimaal 2,5 miljoen mensen per week bereiken. Dat betekent in alle radio-ogen herkenbaar programmeren. Maar het heeft ook een andere reden: wat live werkt, werkt lang niet altijd op radio. Soms heb je juist die stage presence, live band en publiek nodig om echt indruk te maken. Die blijft niet altijd overeind bij een losse track. Live is luid en voel je.
Radio is voor de meesten achtergrond en het derde of vierde medium. Bij dance is dat al langer duidelijk. Hoe populair sommige stromingen in het nachtleven ook zijn (tickets voor techno-helden als Reinier Zonneveld of Amelie Lens vliegen als warme broodjes over de digitale toonbank), op radio zul je het niet snel horen omdat de ervaring totaal anders is.
Toch hoop ik dat radio een rol durft te blijven spelen met het breken van die nieuwe sounds en stromingen. We zullen risico moeten blijven nemen om relevant te blijven en niet te belanden in een extreem gepolijste playlist die weliswaar weinig irritatie wekt, maar ook amper bewondering. Een ingewikkelde balansoefening waar uiteraard een belangrijke rol ligt voor de publieke omroep.
Niet alleen lineair, maar ook in een scherper en completer digitaal on demand aanbod. Uw schrijver werkt sinds dit voorjaar voor 3FM en is vastberaden dat op een rijke, onderscheidende manier te doen. We hebben veel te bewijzen. Toch heeft radio ondanks die hete zomer nog steeds een grote rol in het verspreiden en duiden van die muziekolievlek.
Samenwerking tussen radio, live industrie en managements is de basis, lef en wilskracht zijn de sleutels. Dus: biertje erbij en mooie plannen maken voor al het talent in Nederland. Proost!
Menno de Boer
Zendermanager NPO 3FM