HOOR HEM: Live? Live!
Je kunt het absoluut tot kunst verheffen. De ultieme timing nastreven, iedere lettergreep dansend op het ritme van die ene lekkere track waarvan het intro loopt. Je teksten zó schrijven dat de muziek de hoofdpersoon is in het verhaal dat playlist heet. Goeie teasers naar andere shows of je zender even goed ‘branden’. Het werkwoord: voicetracken.
Heel eerlijk: Ik heb er helemaal niks mee. Zelf bakte ik er ook weinig van. Ging ik voor de derde keer met nét iets minder overtuiging dezelfde presentatie nóg een keer tapen. En was uiteindelijk nog langer bezig dan een live-programma. Gelukkig is echt radiotalent hier erg goed in. Vaak voice-overs. Zij komen tot 99% van hun kunnen, maar het gaat mij juist om die ene procent.
In die procent zit het hier-en-nu. De maggie, of magie, van een presentatie. Het inleven in het moment, met alles wat je voor handen hebt: iets spontaans van een luisteraar, het onderwerp dat die dag leeft, iets simpels als die zonnestraal die naar binnen schijnt… Het maakt presentaties relevanter en zorgt ervoor dat je een mens hoort die in dezelfde wereld en moment zit als jij en ik. Live is het woord. En het mooie voor ‘mainstream media’ als radio en tv is: het werkt.
Want alleen live ben je erbij, aangesloten en wel. Je staat vooraan. Bij sportproducties weten ze dit al lang en rechtstreekse registraties blijven extreem dominant in het kijkgedrag, maar ook in audio is te zien dat live werkt. Neem Glastonbury. Een gigantisch muziekevenement dat de BBC naar de wereld brengt met ál hun kanalen. Niet alleen Radio 1, ook Radio 1extra, Radio 2, BBC Sounds, you name it.
Iedere artiest, van beginnend kruimeltje tot gigantische A-lister wordt live uitgezonden. En dat werkt. Dat zien we ook bij Pinkpop, waar 3FM, Radio 2 en NPO Luister bij waren. De live-live momenten scoorden in het laatste weekend van juni tot vijf keer zoveel luisteraars dan normaal op zo’n tijdstip. De behoefte aan live is zo groot, dat velen hun zomerse zondagavond hebben verrijkt met een integraal optreden van Ed Sheeran. De romantiek.
Iedere artiest, van beginnend
kruimeltje tot gigantische
A-lister wordt live uitgezonden
Wat mij betreft hoopgevend. Voor livemuziek kruipt er één flinke adder onder het gras: clearance. Nu wordt het een beetje juridisch: clearance is het recht om een optreden voor een bepaalde tijd op een platform beschikbaar te stellen, volgens afgesproken voorwaarden. Daar zien steeds meer managers brood in. En festivalorganisatoren ook. Binnen de muziekindustrie is die ontwikkeling al langere tijd gaande en begrijpelijk, want hier zit – steeds meer – het grote geld.
Met als logisch gevolg dat enorme spelers flinke bedragen betalen om artiesten vervolgens achter een paywall te stoppen. Festivals: doe het niet! Laat zoveel mogelijk mensen wereldwijd genieten van wat uitgerekend daar, op jouw mooie evenement, gebeurt. Het is een prachtige etalage! Sport of muziek: live is de toekomst van radio waardoor het medium altijd relevant zal blijven. Terugkijken is leuk. Maar live is life!
Menno de Boer
Zendermanager NPO 3FM