HOOR HEM: Radio 555
Het is verschrikkelijk dat er een conflict voor nodig is. Maar wat zijn radiomakers toch een prettig volk en werken ze moeiteloos samen. Begin maart besloot de Stichting Samenwerkende Hulporganisaties media in Nederland te vragen de krachten te bundelen en een actiedag te organiseren voor de slachtoffers van de oorlog in de Oekraïne. Radio 555 was in 24 uur een feit.
Stel je eens voor dat je met tien radiozenders een programmering zou moeten maken. Alle (verborgen) wensen en belangen. Hoe lang zou het duren om een mooie en werkbare opstelling te maken met DJ’s en reporters van alle zenders? Het duurde slechts twintig minuten.
Dat zegt veel over de radiomakers voor en achter de schermen. Belangen worden onmiddellijk opzij gezet. Alle radiomakers werken samen voor een gemeenschappelijk doel. Iedereen kent de twee ochtendjocks die met slaande ruzie uit elkaar gingen en voor dit moment werden herenigd. Publicitair slim, het werkte als een magneet voor de hele uitzending en over de rug van zo’n actie is het erg fijn zo’n ruzie achter je te laten, zowel voor de makers als de zenders.
Er gebeurde veel moois. Muziekredacties van onder andere Qmusic, Radio 2, 3FM en SLAM! vonden elkaar en creëerden een gezamenlijk format, met als effect dat op SLAM! voor het eerst The Beatles te horen was en Radio 5-publiek kennismaakte met Swedish House Mafia.
Op SLAM! was voor
het eerst The Beatles
te horen en Radio 5-
publiek maakte kennis
met Swedish House Mafia
Reclameblokken werden direct vrijgemaakt en opengesteld. Sublime fixte de vormgeving. Talpa de techniek. NOS het nieuws met lezers van alle stations. En de uiteindelijke eindredactie was van een ongelooflijk topteam van allerlei zenders.
Het resultaat: onverwachte duo’s, betrokken luisteraars, spontane, levendige radio en bovenal met passie en betrokkenheid gemaakte radio, met het doel mensen die het moeilijk hebben te steunen. Ook werd multimediaal de samenwerking gevonden via een sterke estafette: televisie nam in de avond het stokje over, waardoor de actiedag als één geheel voelde.
Daarom een passionele hartekreet voor de radio in Nederland. Je voelt op zo’n dag hoe sterk het medium is. Hoeveel het teweegbrengt. Wat de kracht van muziek is. De kracht van samenwerking. Blijf dit doen! Ik heb al vaker in deze column geschreven over de grote uitdagingen die radio heeft relevant te blijven in een tijd waar mensen zo verschrikkelijk veel opties hebben om hun tijd mee door te brengen. Zeker op innovatief vlak staan we allemaal best stil. Het gevecht om het dashboard is in volle gang, waar beeld steeds meer een onderdeel van is.
Of het nou een player is, om distributie gaat of om het delen van content: Werk net zo doelgericht samen als bij Radio 555. Dan kunnen we alles aan.
Menno de Boer
Menno de Boer was radiodirecteur bij Radio 538 en is momenteel adviseur en interim zendermanager NPO 3FM