HOOR HEM: Radiofeestjes en sloopkogel
Het einde van het jaar is voor velen het radiohoogtepunt van het jaar. En in 2022 was december de drukste ooit: Of het nou de Escape Room van Qmusic, de Top 4000 van Radio 10, Missie 538 of Serious Request was: hele projectteams hebben zich het zweet uit de naad gewerkt radio te laten leven en luisteraars te raken en te betrekken. Goede doelen zijn gesteund, passie voor muziek is gedeeld en de band met de luisteraar is weer flink aangehaald.
Goed nieuws dus, want radio leeft. Des te verbijsterder ben ik dit jaar door de kracht van de Top 2000. Dit alles verpletterende lijstje werkt als een sloopkogel voor de beluistering van alle andere zenders. Radiomakers zijn met twee zaken bezig: bereik en doorluistertijd. De Top 2000 heeft het allemaal.
Het is ook te merken aan de publiciteitsmachine. Aan de nummer 1 zal het niet liggen, die is al sinds mensenheugenis hetzelfde (Bohemian Rhapsody). Iedere scheet haalt het nieuws. Dit jaar waren de letters gestolen. Er was een aanzoek in het café. Een andere dj. Een nieuwe binnenkomer. We smullen ervan. Nu al benieuwd wat volgend jaar het nieuws haalt: een vega optie in het Top 2000 café? LED-lampjes in het logo? Een AI dj? Het is zo populair dat het eigenlijk geen lijst meer is, het is een happening.
De Top 2000 is
eigenlijk geen
lijst meer, het is
een happening
Wat zal het geheim zijn? De nieuwsgierigheid naar elkaars muzieksmaak? Het stille verlangen de grote verschillen in de samenleving te overbruggen met muziek? Of juist te ervaren? Als een continu veranderende muziekcanon van Nederland? Ik heb vele discussies mogen hebben over wat er allemaal wél en níet in staat. Iemand die ronduit verbolgen was over het feit dat The Weeknd hoger stond dan haar ultieme Beatles-hit. Of bewondering dat regionale hits zo hoog genoteerd staan dit jaar. Je kunt maar één conclusie trekken: de Top 2000 raakt. Muziek raakt.
Dit jaar begint de nieuwe radiorealiteit: de geheel herziene luistercijfermeting. Bye bye dagboekje, welkom app die echte beluistering registreert. De Top 2000 was al groot, maar ik denk dat die in de nieuwe meting nóg extremer gaat worden qua beluistering. Het is een traditie, een verlangen naar nostalgie en terugblikken verpakt in noteringen, feitjes en verbroedering. Hossend staan we thuis of in het café te genieten met elkaar, terwijl de opblaasballonnen rondvliegen en de drank vloeit.
Even allemaal in onze muziekbubbel, tweeduizend nummers lang. En vervolgens met nog meer bubbels proosten op een geweldig 2023. Dat het maar een geweldig radiojaar mag worden. Met deze traditie op het eind!
Menno de Boer
Zendermanager NPO 3FM