HOOR HEM: The wild wild west
Soms zit je raak, soms ernaast. Eén van mijn voorspellingen was dat de radiomarkt in 2023 door het NMO en de frequentieverdeling enorm in beweging zou komen. Ook hoopte ik dat het onderzoek ons veel meer zou kunnen leren over in- en uitschakelmomenten en zo zou helpen programmatisch nog sterkere beslissingen te nemen.
Niet gebeurd, of niet gelukt. Hoop doet leven. En daarom, even voor de vuist weg en op rijke fantasie gebaseerd wat grootste, vermakelijke en meeslepende voorspellingen voor 2024:
De stoelendans en bijbehorende psychoses in de radiomarkt komt op orkaankracht. Met grote meeslepende businesscases moeten die etherfrequentie-euro’s worden terugverdiend. Net aangetrokken dj’s worden weer weggelonkt. Ochtendshows verhuizen of wisselen met de middag, formats worden vernieuwd en luisteraars zappen als nooit te voren.
Het bereik van iedereen stijgt, de luistertijd daalt. In deze dj-transfers zijn Tesla’s uit de mode, harde inflatie-euro’s en fata morgana’s zijn helemaal ‘in’ om dit voor elkaar te krijgen. Reclameblokken raken hierdoor overvol en luisteraars zijn de dupe.
Het NMO komt
erachter dat 3100
respondenten
echt te weinig is
Het NMO komt erachter dat 3100 respondenten echt te weinig is en gaat ouderwets fysiek deelnemers ronselen door op grote marktpleinen te gaan staan met een truck. Met promoteams, gigantische krachtige powerbanks en fonkelnieuwe smartphones proberen ze ook minder goed vertegenwoordigden in het onderzoek te lokken. Goed nieuws: het panel gaat zichzelf eindelijk verversen en er ontstaat een dynamischer beeld waardoor de stoelendans nog langer op stoom blijft.
Radio4All komt er achter dat radio maken een vak is, gaat non-stop podcasts uitzenden en krijgt ruzie met makers om de licentie fees. Geen luisteraar weet wat ie krijgt, maar het is wel anders.
Er komt een lijstenradiostation. Nederlanders zijn zó dol op muziekhitlijsten dat één van de zenders het hele jaar door wekelijks een andere lijst programmeert. Omdat geen enkele dj de presentatie het hele jaar volhoudt, wordt dit door AI ingevuld, inclusief de nieuws, weer en verkeersinformatie.
Wikipedia raakt uit als informatiebron. Alle feitjes zijn inmiddels herkauwd, iedereen kent ‘de zingende tandarts’ en weet ‘dat Kings of Leon bestaat uit drie broers’. Dj’s gaan massaal podcasts luisteren en AI actief inzetten om creatiever te schrijven en talks worden weer boeiend. Teasen wordt weer serieus genomen, want dj’s krijgen door dat in het verleden niets te halen valt en omarmen de toekomst.
Alle bekende merken gaan terug naar de kern: 538 omarmt de dance van vroeger, Q gaat weer meer music draaien, Radio 1 is nóg actueler, Sky stopt met sweepers want luisteraars blijken het als ‘talk’ te ervaren, Veronica’s Vrijdag zit overvol, Radio 2 wordt weer gezellig, Radio 10 gaat weer meezingen, 3FM wordt weer het kuiken van de NPO, SLAM! viert een uit de hand gelopen feestje en 100%NL draait weer heel veel Marco Borsato.
Dat we maar één iemand in het vizier houden: de luisteraar. Het is onze creativiteit plus het maken van contact dat radio een plek in ieders leven verdient. Geniet van je (radio)jaar!
Menno de Boer
Zendermanager NPO 3FM