HOOR HEM: Tijd
Ik schrok er van. Het rapport met mooi grafiekje op mijn iPhone die mij ongecensureerd meedeelde hoeveel schermminuten per dag ik besteed. De biecht: 4.53 uur.
Hiervan gaat het overgrote deel op aan WhatsApp, TikTok en Instagram, aangevuld met een flinke scheut van de zender waar ik nu voor werk en een toefje Snapchat, Outlook/mail en wat losse apps.
En toen dacht ik: Wat deed ik vroeger met die al tijd? Menig (vaak iets oudere) radiomaker denkt met weemoed terug aan de tijd dat het mediagebruik erg overzichtelijk was. Radio in de auto, op het werk, krantje tussendoor en ’s avonds de tv aan. Dat is lekker makkelijk inspelen op de dag. En die luisterminuten! Er kwam maar geen eind aan.
Inmiddels vecht iedere zender, app, site of ander medium om diezelfde minuten. We willen allemaal dolgraag tijd van iedere consument. Tijd voor contact of on demand mediagebruik. Waarom podcasts nog steeds zo groeien? Omdat het in individuele behoeften voorziet op momenten dat we er specifiek tijd voor hebben of het met andere activiteiten kunnen combineren. De hond uitlaten en ondertussen je pensioengat proberen te fixen. Internationale politiek combineren met een extra lang toiletbezoek. Zelf ben ik overigens op dit moment verslingerd aan het combineren van wandelen met ‘Articles of interests’ of ’Rolling Stones Music Now’, om toch maar even twee tips te delen.
TikTok is een goede
ontwikkeling voor radio
Het gevecht om tijd is de reden dat radiozenders vaak een flinke externe online aanwezigheid hebben. Door relevant te zijn op andere ‘externe’ platforms, creëer je interesse in je merk, ook al gaat dat ten koste van de tijd en verdient dat externe platform er nog geld mee ook. Een soort marketing waarmee je altijd aanwezig bent en een band versterkt.
Soms levert het nog een kleine duit op ook. Maar uiteindelijk wil men daardoor consumptie van de massa-radiomerken en programma’s. Uit eigen ervaring kan ik melden dat directe conversie tot tune in zelden echt werkt. Wanneer wel? Als je fans target voor een exclusief optreden of concert. Maar dat levert dan vooral incidentele luisteraars op, die hopelijk door die ervaring weer net iets vaker voor je zender kiezen.
Wat betreft de platforms is TikTok een goede ontwikkeling voor radio. De snelheid van TikTok ligt dicht bij radio. De focus is meer op muziek, humor, inspelen op het moment en actualiteit. De edit/regie is belangrijker dan de beeldkwaliteit. Daarmee biedt het veel kansen voor merken om opnieuw na te denken hoe personalities en content kunnen worden doorvertaald. En pas op, want alleen doorvertalen van radio is niet genoeg: neem een paar jonge stagiairs in huis en laat ze vooral meedenken over ‘native’ formats.
Het deed me beseffen dat wat radio zo mooi maakt – binding, emotie, kracht van muziek, journalistiek, gedeelde ervaring, herkenning, bewondering, verrassing – overeenkomt met deze media. De concurrentie is enorm, als je het positief bekijkt ben je als radiomaker in het bezit van een megatalent. Zet het slim in. Probeer het uit. Betrek experts van platforms in je plannen. Als je de radio maar nooit vergeet.
Menno de Boer
Zendermanager NPO 3FM