HOOR HEM: Zwemmen
Ik hou van audio. Het zet letterlijk de toon. Geeft je ritme. Informeert en raakt. Het is een soort perfect maatje wat overal bij kan. Dus als er nieuwe toepassingen voor audio ontstaan, ben ik er graag als de kippen bij. In deze column praat ik je graag bij over trends en ontwikkelingen.
‘Vroegah’ waren de grote mediamerken de trendsetters, smaakmakers en ‘influencers’. Inmiddels is het 2021. Met een ongewenst Covid-zetje (zie het als positieve bijvangst) heeft audio zowel in de vorm van podcasts als social (Clubhouse, Greenroom) op veel nieuwe en originele manieren een plek veroverd in het luistergedrag. Welke gevolgen gaat dat hebben voor de toekomst? Drie grote ontwikkelingen:
Verdere fragmentatie van audiogebruik
Nieuwe (internationale) platforms kunnen door hun budgetten en ontwikkelkracht veel sneller groeien. Luisteraars consumeren steeds meer internationale content. De kwaliteit is hoog door de grote(re) budgetten. Gevolg: er is meer te ontdekken op meer platforms. En doordat makers niet gebonden zijn aan één platform kan de inhoud op meerdere kanalen op verschillende manieren terugkomen. Distributie en techniek zijn geen drempels meer. Met onderscheidende content en een goeie tijdinvestering ligt de wereld aan je voeten. En luisteraars hebben lekker veel te kiezen.
Distributie en
techniek zijn
geen drempels meer
Van content naar community
Wat wel een drempel is: promotie. Bereik opbouwen is lastig en vereist een ijzersterke content marketingstrategie. Als je dat bereik uiteindelijk hebt, is de beloning: een trouwe community. Die is niet meer gebaseerd op een uitgever of mediabedrijf, maar een persoon met inhoud, interesses, emoties en alles daaromheen. Veel authentieker dus. Die band geeft je de mogelijkheid veel meer te doen met zo’n community.
Twee voorbeelden: Man Man Man – de podcast gaat regelmatig het theater in en komt zo direct in aanraking met luisteraars. En de makers van de (publieke!) Wie is de Mol-podcast manifesteren zich als een waar reisbureau door een gezamenlijke toer te maken langs de opnamelocaties, inclusief opdrachten. Dat creëert herinneringen (en dus fans) voor het leven. Met merchandise, kaartverkoop, extra content en digitale NFT’s ontstaan hele nieuwe verdienmodellen waardoor makers zelf grote merken worden.
Van live to all naar live to taste
Dit is de ontwikkeling die we nog moeten inzetten. Radio is als water uit de kraan, lineair en free-to-all. Inmiddels zijn we ook in audioland gewend aan on demand consumptie. Podcasts zijn gemeengoed: Menig file wordt gevuld met een true crime of bijpraatshow. Maar een slimme hybride nieuwe vorm van radio die zich vormt naar jouw smaak en leven is er nog niet. Wat radio met reclameblokken kan, doet het totaal nog niet met content.
Hoe gaat radio die meerwaarde bieden in een markt die steeds meer personaliseert? Stel je voor dat je dagelijks een ochtendshow tijdens je woon-werkrit kunt beluisteren met een persoonlijke groet van je favoriete dj, de onderwerpen die je boeien in combinatie met je favoriete hits zónder Zwemmen in Bacardi Lemon? Wat mij betreft komt het er en beginnen we gisteren met experimenteren. Het vereist alleen wat passie, lef, budget en innovatie. Wie durft?
Menno de Boer
Menno de Boer was radiodirecteur bij 538 en is nu actief als adviseur, dj en voice-over