London Calling: Big Media
Ik heb het in deze columns al vele malen betoogd: Big Tech dwingt de mediawereld tot verandering. Google en Facebook veroveren al een decennium in onvoorstelbaar tempo de advertentiemarkt en met name Netflix heeft de weg gewezen naar het nieuwe televisie kijken.
De gevolgen zijn enorm en dat besef is maar al te aanwezig in de directiekamers van mediabedrijven. Het voorbeeld van de muziekindustrie, die na vele jaren crisis zich eindelijk weer een beetje opricht, spreekt boekdelen. Onder druk wordt alles vloeibaar en dat betekent dat men in de top bereid is tot buitengewoon ingrijpende stappen.
Immers, vrijwel alle ‘traditionele’ mediabedrijven staan onder druk. De omroepen (of ze nu publiek of commercieel zijn) moeten knokken om de jonge kijker, die televisie steeds meer links laat liggen. De commerciële broadcasters moeten knokken om hun advertentieaandeel, want digitaal/online groeit als kool, terwijl televisie stagneert. En bij de immer zeer winstgevende kabelbedrijven beginnen ook donkere wolken aan de hemel op te doemen: cord cutting is in de Verenigde Staten al een belangrijk fenomeen en de eerste signalen daarvan komen ook in Europa bovendrijven. Kortom, alle traditionele spelers zien hun activiteiten in de knel komen.
Alle traditionele
spelers zien hun
activiteiten in
de knel komen
De wijze waarop daarop gereageerd wordt, is verschillend. De online VOD-initiatieven van mediabedrijven buitelen over elkaar heen: van Disney+ tot Peacock, van Videoland tot Streamz, van Joyn tot discovery+, van Viaplay tot Paramount+, het aantal nieuwe initiatieven is bijna niet bij te houden. Ook publieke omroepen mengen zich in de strijd met veelal lokale initiatieven, waarbij bijvoorbeeld NPO Start de aanvankelijke achterstand aardig aan het wegwerken is. Maar veruit de belangrijkste ontwikkeling is dat mediabedrijven zich gaan verdedigen door op grote schaal te gaan samenwerken; de fusie-initiatieven vliegen ons om de oren.
De overname van MGM door Amazon is natuurlijk van een andere aard, maar geeft wel aan dat de panelen definitief schuiven. Het grootste nieuws was dat AT&T besloot het net een jaar daarvoor aangeschafte Warner Media af te stoten en te fuseren met Discovery. Discovery-baas David Zaslav liet zich dit feestje smaken en bezocht al snel de gigantische Warner Bros. Studio’s in Burbank. Warner Media CEO Jason Kilar zal binnenkort zijn biezen kunnen pakken, want Discovery neemt de regie bij deze fusie volledig in handen.
Super interessant is ook wat er in Frankrijk gebeurde. De eeuwige rivalen TF1 en M6 besloten te gaan fuseren. Dit is het ultieme signaal dat de bordjes worden verhangen, want de leiders van deze bedrijven stonden elkaar tot voor kort nog naar het leven. In kennelijk perfecte harmonie werd een baanbrekende deal gesmeed, die ongetwijfeld al vroeg in proces in het Elysée door de top van de Franse politiek werd gesanctioneerd. L’exception Française nietwaar?
De conclusie: de consolidatie in de mediawereld begint tempo te verkrijgen. De bedreigingen van Big Tech hebben geleid tot een nieuw fenomeen: de ontwikkeling van Big Media!
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers