London Calling: Co-creëren met collega’s
vrijdag 3 november 2023

London Calling: Co-creëren met collega’s

In het streamingtijdperk wil elk tech- of mediabedrijf de spierballen laten zien. De meeste organisaties bouwden hun eigen platform en publiceerden alle door de organisatie zelf bedachte en geproduceerde content in de eigen omgeving.

Gigantische hoeveelheden ‘marketinggeld’ werden geïnvesteerd, streamers en broadcasters staken veel geld in hun eigen verticale kolom, allemaal om zoveel mogelijk consumenten te verleiden een abonnement te nemen. Dat kon natuurlijk niet goed blijven gaan, de wal zou het schip gaan keren. Content surplus, of misschien wel spillage, was het resultaat: op veel programma’s zaten consumenten niet te wachten en het financiële potentieel van de wel succesvolle programma’s werd onderbenut.

Verandering zat in de lucht en is er ook gekomen. Samenwerken is het nieuwe mantra in de internationale audiovisuele content sector. Broadcasters deden dat al een beetje door coproductie-initiatieven, maar de laatste jaren werd daar lipservice aan besteed. In Cannes, waar de MIPCOM zich toch weer als een dynamische internationale ontmoetingsplaats van media executives bewees, was de noodzaak van samenwerking dit jaar voelbaar. Dat betekent niet alleen dat men samen producties financiert, maar ook zeer actief gaat samenwerken op creatief terrein. Samen ontwikkelen wordt steeds meer gemeengoed.

Samen ontwikkelen wordt
steeds meer gemeengoed

Dat levert onverwachte combinaties op. BBC Studios werkt op creatief terrein samen met het Japanse Nippon TV en acht Europese publieke omroepen (waaronder Nederland) signeerden een groots aangekondigde samenwerkingsovereenkomst op het gebied van scripted programmering onder de titel New8. Het studiomodel wordt steeds populairder. Maarten Meijs ontvouwde me de strategie van het vernieuwde Talpa Studios, waar ook co-creatie met collega’s centraal staat. Ook een op zich sterk gefinancierd bedrijf als ZDF Studios zet vol in op coproductie-initiatieven. Samenwerking is het parool.

Ook de grote uit de media stammende streamers, die eigen productie-activiteiten in hun portfolio hebben, verkopen hun content weer graag aan concurrenten. Immers, in deze periode van scherp dalende advertentiemarkten en teruglopende consumentenbestedingen draait alles om monetizing, het te gelde maken van content. Disney is daar na de terugkomst van Bob Iger al volop mee bezig, maar andere grote mediabedrijven als WBD (de combinatie van Warner Bros. en Discovery) gaan dezelfde weg. Goede content is weer op meerdere platforms te zien en dat geeft alleen maar meer keuze aan de consument. Gerhard Zeiler, de internationale topman van WBD, ging zelfs zo ver de consument te benoemen als our North Star. Mediabedrijven zijn steeds minder B2B en steeds meer B2C.

Een ander mooi voorbeeld van co-creatie komt van Nederlandse bodem. IDTV en RTL sloegen de handen ineen bij het ontwikkelen van het geweldige format De Verraders, dat onder de internationale titel The Traitors vrijwel overal furore maakt. Producent en broadcaster slaan de handen ineen, co-ontwikkelen een topformat en werken ook samen bij het vermarkten van het programma. Een schoolvoorbeeld hoe intensieve samenwerking tot groot succes kan leiden. Hopelijk gaan we daar meer van zien en zet Nederland zich in de mediawereld weer volop op de kaart door succesvolle samenwerking.

Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers

Bericht delen