London Calling: De trends van 2021
De meeste mensen in de mediawereld zijn blij dat 2020 achter de rug is. De covid-crisis trof werknemers en werkgevers hard in het afgelopen jaar, een enkeling daargelaten. Gelukkig was sprake van enig herstel in de laatste twee kwartalen, waardoor het grootste leed lijkt te zijn geleden.
De advertentiemarkt herstelde zich en producties konden, zij het met beperkingen, weer worden opgestart. Het wordt tijd om weer eens naar de toekomst te kijken en dan vallen drie trends vooral op.
Allereerst verdedigen de ‘traditionele’ mediabedrijven zich met het zelf opzetten van VOD-initiatieven. Wereldwijde spelers als Disney en Discovery doen dat door te komen met een eigen SVOD-propositie, die complementair is aan datgene wat Netflix en Amazon te bieden hebben. Beide bedrijven deden dit door + achter de naam te zetten en daarachter gaan zeer ambitieuze plannen schuil.
Disney zet haar uitgebreide kidscatalogus in en schroomt ook niet grote films, zoals de Star Wars-serie, te brengen. Discovery positioneert zich als factual expert en zet in sommige regio’s (zoals Europa) ook in op sport. Het kan haast niet anders of beide initiatieven worden dit jaar zeer succesvol. Broadcasters starten daarnaast nationaal VOD-activiteiten op, al dan niet in een mix van AVOD en SVOD. Ik scheef daar al over in mijn column in oktober vorig jaar.
Filmstudio’s maken
van de nood een
deugd op platforms
De tweede trend is een zeer opvallende: studio’s gaan ertoe over films niet meer in bioscooppremière te laten gaan, maar direct op de eigen SVOD-platforms te introduceren. Daarmee maakt men van de nood – bioscoopbezoek is immers door Covid-19 al maanden wereldwijd in de ban – een deugd: sterke nieuwe titels blijven immers een groot publiek trekken.
Disney heeft deze strategie omarmd, maar de meest agressieve speler lijkt Warner Media te zijn. Dat heeft vele premières verschoven naar haar SVOD-platform HBO Max. De tijd zal leren of dit wijs is, want de internationale box office blijkt voor blockbuster films al decennia een cashcow van jewelste. Aan het einde van het jaar zullen we kunnen beoordelen of deze gedurfde koers succesvol is geweest.
De derde trend: lokale overheden maken zich grote zorgen over het toenemende belang van Big Tech. Naast de initiatieven om deze bedrijven in stukken op te delen – die zullen een kwestie van lange adem zijn – kijken nationale overheden steeds meer hoe men de eigen media-industrie kan beschermen.
Aan de ene kant zal dit gebeuren door schaalvergroting in de media toe te staan. Niet voor niets bestookt Thomas Rabe, de CEO van RTL, de mededingingsautoriteiten met de gedachte dat men advertentiemarkten als geheel moet beschouwen. Dit zou de weg vrij kunnen maken voor nationale mediafusies.
De Britse overheid is daarnaast bezig met een consultatie (onder de naam Small Screen, Big Debate) om te bezien of de BBC meer mogelijkheden moet krijgen op online gebied. Het zou me niet verbazen als dit debat in de toekomst ook in de rest van Europa gaat losbarsten, hetgeen goed nieuws zou zijn voor elke Europese publieke omroep.
Oege Boonstra