London Calling: Drie grote vragen
Het cijferseizoen van grote mediabedrijven biedt dit jaar een fraaie aanblik. Het tweede kwartaal van 2021 liet uiteraard flinke groei zien ten opzichte van Q2 vorig jaar. Toen sloeg het Covid-monster immers volop toe en duikelden al deze bedrijven in de rode cijfers.
Maar deze geweldige resultaten verbloemen de onderhuids doorzettende trend dat Big Tech-bedrijven het de traditionele spelers moeilijk maken. In mijn vorige bijdrage legde ik uit dat traditionele mediapartijen hun heil zoeken in schaalvergroting om Netflix, Google en Facebook het hoofd te bieden.
Daarmee hebben we de eerste grote strategische vraag te pakken: moeten mediabedrijven doorgaan met de ontwikkeling naar Big Media? Bertelsmann gaf deze zomer direct een duidelijk antwoord op deze vraag en zette in Duitsland een bijzondere stap: RTL en Axel Springer gaan samen. Nu gaat het hier om twee bedrijven die al onder één dak (Bertelsmann) samenhuizen, maar het bevestigt nogmaals de ambitie nationale kampioenen te ontwikkelen. Het komende jaar gaan we dan ook zien dat RTL op alle mogelijke manieren zal proberen tot een fusie te komen met ProSiebenSat1 en in Engeland zullen we zien dat ITV, Viacom en Discovery gaan strijden om het door de Britse regering in de verkoop gezette Channel 4.
We hebben de
laatste jaren een
nieuw fenomeen
gezien: unbundling
De tweede grote strategische vraag ligt op de directietafels van de streamers en de distributiebedrijven. We hebben de laatste jaren een nieuw fenomeen gezien: unbundling. Een tiental jaren terug nog maar was de wereld voor de consument overzichtelijk: videocontent bekeek je via een abonnement bij een telecom- of kabelbedrijf via een basispakket. Als je er zin in had, nam je daarnaast een abonnement op betaal tv-zenders en dat was het dan.
Totdat Netflix de wereld op zijn kop zette en ieder zichzelf respecterend mediabedrijf een eigen streamingdienst ging opzetten. In het begin was dat nog overzichtelijk, want drie streamingabonnementen kan een consument nog wel aan. Nederlandse consumenten kunnen er nog mee leven tegelijk een abonnement op Netflix, Videoland en Disney+ te nemen. Maar binnenkort hebben we hier ook HBO Max, is discovery+ begonnen, gaat Amazon harder aan de bel trekken en komt het Scandinavische Viaplay met groot geweld op de markt.
Wat moet de consument nu doen in deze versnipperde, ongebundelde wereld? Ik denk dat hier een grote kans ligt voor distributiebedrijven als KPN en Ziggo om weer pakketten te gaan samenstellen die interessant zijn voor groepen consumenten. Het is een geweldige marketinginspanning om dat voor elkaar te krijgen, maar het zou weleens één van de kansen voor de distributiebedrijven kunnen betekenen. Reken maar dat deze discussie in verschillende directiekamers hoofdbrekens oplevert.
De makkelijkste strategische vraag ligt eigenlijk bij de contentproductiebedrijven. Immers, met het toenemen van het aantal aanbieders wordt de vraag naar excellente content alleen maar groter. Deze bedrijven zullen wel professioneler moeten worden en minder op gutfeel en meer op basis van data moeten gaan produceren. Maar dat is een peulenschil in vergelijking met de strategische vraagstukken die bij broadcasters, streamers en distributiebedrijven op tafel liggen.
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers