London Calling: Gewaagde voorspellingen
De toekomst voorspellen in de media is net zoiets als het weer: de realiteit achterhaalt de voorspelling maar al te vaak. Vorig jaar deed ik in een aantal columns eerste schuchtere pogingen om in de toekomst te kijken en tot mijn opluchting was het vaker raak dan mis. Daarom heb ik net voldoende vertrouwen gekregen om het nog eens te proberen…
De eerste is een veilige: AVOD gaat dit jaar massief doorbreken. Alle grote SVOD-spelers bewegen in die richting en dat kan op den duur zomaar een derde van hun omzet opleveren. Bijzonder genoeg gaat VOD dan ook steeds meer op commerciële televisie lijken. Het toestaan van advertenties op het platform was voor Netflix een paar jaar terug vloeken in de kerk, maar de marktleider ontkomt er niet aan in een tijd, waarin de koopkracht van de consument zo hevig wordt aangetast. Co-marktleider Disney gaat AVOD ook omarmen.
De volgende voorspelling is een gewaagde. On demand maakt op dit moment zo’n 30% uit van het kijkgedrag van de consument. Ik betoogde al eerder dat het tipping point reeds voorbij is en dat de ontwikkeling naar on demand kijken aanzienlijk zal gaan versnellen. Ik denk dat grote spelers als Amazon, Apple en Google volop in sportrechten gaan investeren, terwijl DAZN ook zeer actief blijft. Sport is één van de kurken waar publieke, commerciële en betaaltelevisie op drijft: bovengenoemde trend zal traditionele televisie hard gaan raken. Aan het einde van 2023 denk ik dat meer dan de helft van de kijktijd naar online gaat.
Grote fusies
komen er
niet meer van
Omroepen hebben een paar jaar geleden het initiatief getoond om inniger te gaan samenwerken en zo met name de Amerikaanse Tech-dreiging te weerstaan. Ik denk dat deze ontwikkeling in 2023 stopt. Broadcasters hebben begrepen dat ze hun merk moeten beschermen en dat is strijdig met gemeenschappelijke VOD-activiteiten. ITV lanceerde al ITVX in het VK en zo gaat het ook met lokale mediabedrijven in andere landen. Salto en Britbox worden het komende jaar langzaam de nek om gedraaid in de eigen nationale markt.
De schaalvergroting van mediabedrijven wordt ook een halt toegeroepen. Grote fusies komen er niet meer van. Alleen in de productiemarkt zullen hier en daar nog overnames plaatsvinden, maar megadeals zoals de Discovery/Warner-fusie zijn verleden tijd. 2023 wordt het jaar van ‘operational excellence’. De fusieplannen van RTL en Talpa struikelen omdat de ACM een sta-in-de-weg is. Thomas Raabe, de CEO van RTL en Bertelsmann, kan zijn gedroomde deal in Duitsland (een fusie tussen RTL en P7S1) uit het hoofd zetten.
Tenslotte: de groei gaat uit de productiemarkt. De marketinginspanningen van VOD-spelers drogen op: de focus wordt verlegd van abonneegroei naar winstgevendheid. De productiemarkt zakt met ruim 10% in en stabiliseert op dat niveau. Op zichzelf is dat al een fantastische zaak voor producenten, aangezien dit nog altijd ruim boven de marktomvang van vijf jaar terug ligt. Een beetje hoop gloort er nog omdat TikTok in long form content gaat investeren en YouTube wel mee moet doen. Enfin, we gaan het zien…
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers