London Calling: Moonshots
De Verenigde Staten had in de jaren ‘60 van de vorige eeuw achterstand opgelopen in de ruimterace met de Sovjet-Unie. Yuri Gagarin was de eerste mens die buiten de dampkring was doorgedrongen, een prestatie van formaat. Amerika kon dat niet verkroppen en kwam, bij monde van president John F. Kennedy, tot de doelstelling om binnen tien jaar de eerste mens op de maan te zetten. De rest is geschiedenis en de formulering van zo’n veraf staand, groots doel werd daarna bekend als het ‘moonshot goal’.
De formulering van zo’n doelstelling is nog belangrijker als het een beetje tegen zit. Dat was zo bij het voorbeeld van Kennedy, en zo is het bij vele publieke omroepen in Europa. Het sentiment bij de politiek is over het algemeen niet gunstig, budget cuts zijn aan de orde van de dag en daar komt nog bij dat de digitale concurrentie kijkersaandeel wegkaapt. Jongeren weten de publieke omroep steeds minder te vinden en voilà, er is een strategische crisis van belang. Dat is zo in Scandinavië, in Duitsland, in het Verenigd Koninkrijk en ook bij ons. Om over de situatie in Polen en Spanje nog maar te zwijgen.
Het is niet de eerste
keer dat juist de BBC
het voorbeeld geeft
Het is dus crisis bij de publieke omroep in Europa. En dat precies in een periode waar polarisatie toeneemt en desinformatie aan de orde van de dag is. Juist dan is het belang groot om neutrale verslaglegging en het stimuleren van gemeenschapszin op nummer 1 te zetten. In zo’n tijdsbestek is excellent leiderschap van grote waarde. En het is niet de eerste keer dat juist de BBC dan het voorbeeld geeft.
Tim Davie, de excellente directeur-generaal van de BBC, sprak deze maand tijdens een bijeenkomst van de Royal Television Society. Zijn betoog draaide om het feit dat de toekomst van het Verenigd Koninkrijk op democratisch, sociaal en cultureel terrein in gevaar is. Hij zag drie rollen voor de BBC om deze dreiging te counteren. Het neutraal, zonder agenda, vertellen van de waarheid door fearless reporting. Het ondersteunen van de beste Britse storytelling, door te investeren in Brits talent en creativiteit. En tenslotte het samenbrengen van mensen, door iedereen te verbinden door content die het publiek niet wil missen.
Dat is wat je noemt een moonshot goal. Want wat volgt daaruit? Dat de BBC haar ‘klanten’ moet bedienen vanuit elk platform, op ieder moment. Dat BBC Three op slot gaat om het mogelijk te maken jongeren te bedienen via hun favoriete platform, de iPlayer. Dat nieuwe diensten worden ontwikkeld als BBC Verify, de toekomstige grote factchecker. Dat er wordt ingegrepen in de BBC-organisatie om dit alles mogelijk te maken. En dat ook de BBC gaat kijken of er niet een nieuw, beter funding systeem wordt ontwikkeld dan de archaïsche omroepbijdrage.
Heerlijk toch? In de Verenigd Koninkrijk wordt ingrijpende verandering vanuit strategisch perspectief ontwikkeld. In Nederland komen we niet verder dan politiek gemotiveerde kostenreducties bij de publieke omroep in plaats van gerichte strategische ontwikkeling van de mediatak. I rest my case…
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers