London Calling: Na-spelling 2024
Tijd voor uw columnist om weer rekenschap af te leggen over de voorspellingen die hij in het begin van het jaar deed. Na-spellingen, zo U wilt. Ik had me dit jaar in januari wel heel erg kwetsbaar opgesteld met 4 voorspellingen die, het moet gezegd, niet allemaal zijn uitgekomen. Laten we ze even nagaan.
Voorspelling 1 was dat streamers zich intensief met sportrechten zouden gaan bemoeien en dat de prijzen ervan exorbitant zouden stijgen. In de heupzwaai nam ik mee dat de Formule 1-rechten in Nederland bij RTL dan wel bij Ziggo zouden landen. We weten inmiddels dat deze rechten gewoon bij streamer Viaplay zijn gebleven via een intelligente deal, waarbij de Scandinavische activiteiten van Viaplay als breekijzer dienden. Toch zijn streamers nog niet massief dit marktsegment gaan veroveren, de kwaliteitsproblemen bij de Italiaanse Serie A en bij het gevecht tussen Tyson en Jake Paul lieten zien dat voor massa-evenementen (en dat zijn sportgebeurtenissen) de streamingtechnologie toch nog tekort schiet.
Voorspelling 2 betrof de schaalvergroting binnen de audiovisuele mediasector. Ik voorspelde dat de deal tussen Warner en Discovery zou worden overtroffen. Paramount werd weliswaar door Skydance overgenomen en het private equity fonds Redbird IMI acquireerde All3Media, maar bij deze deals was geen sprake van schaalvergroting. Eigenlijk was het vrij rustig aan het overnamefront. De fusie tussen Discovery en Warner leverde al zoveel problemen op, vooral door de schuldenberg die het fusiebedrijf opbouwde, dat andere mediabedrijven de kat uit de boom bleven kijken.
Eigenlijk was het
vrij rustig aan het
overnamefront
Mijn derde voorspelling was het gebruik van data in de mediabranche. Ik voorspelde een sterk toenemend gebruik van data in onze wereld. Het is onmiskenbaar dat datagebruik zal toenemen, ook bij programmabeslissingen. De groei van het Nederlandse bedrijf CIA van Mark Ramakers en Hans Bouwknegt laat zien dat er zeker een versnelling aankomt. Maar er is nog geen sprake van een revolutie op dit terrein en de ontwikkelingen gaan langzamer dan ik had voorzien.
De vierde voorspelling ging over de positie van publieke omroepen in Europa. Ik was van mening dat publieke omroepen hun waarde zouden behouden en een goede toekomst voor zich hadden. In Nederland viel de bezuiniging van 100 miljoen euro mee. De voorgenomen privatisering van Channel4 in Groot-Brittannië werd door de Labour-regering op ijs gezet en opvallende digitale resultaten van omroepen als SVT en NRK in Scandinavië werden zeer positief onthaald. Ook ZDF en ARD in Duitsland staan er relatief goed voor. Goed nieuws voor de publieke omroep!
Wat staat er in 2025 op de rol? Allereerst zal duidelijk worden of de voorgenomen schaalvergroting in Nederland door de overname van RTL door DPG Media tot stand gaat komen. Daarnaast gaat de groei van streaming onverdroten voort. Tenslotte wordt duidelijk dat millennials niet terugkeren naar televisie en zich blijven wenden tot social en streaming video. Broadcast in traditionele zin gaat verder aan belang inboeten, maar massabereik blijft onverminderd relevant. En tenslotte: generatieve AI gaat de mediabranche op zijn kop zetten. Gegarandeerd!
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers