London Calling: Onder vuur
De vooruitzichten voor de wereldwijde mediabranche zijn op de korte termijn magertjes. De advertentiemarkten laten het afweten, de financiering van publieke omroepen staat als altijd onder druk en de uitgaven van consumenten gaan de komende twaalf maanden (of misschien nog wel iets langer) onherroepelijk naar beneden. De zich aandienende recessie werpt zijn schaduw vooruit. Mediaorganisaties zien hun top line dalen en de kosten oplopen. Een recept voor ongelukken.
De eerste die hier last van kregen, waren de techbedrijven. Het is al enige tijd alle hens aan dek voor partijen als Meta en Alphabet: hoe meer men afhankelijk is van de advertentiemarkt, hoe beroerder de cijfers eruit gaan zien. Met name de vrije val van het aandeel Meta, het moederbedrijf van Facebook, spreekt voor zich.
Meta waagt ook nog een grote gok door zwaar te investeren in de Metaverse, een strategie waar menigeen vraagtekens bij zet. Opvallend genoeg heeft dit nog geen gevolgen voor het leiderschap van deze bedrijven: de positie van Mark Zuckerberg (en ook die van Sundar Pichai bij Google) lijkt niet onder druk te staan. Afgezien van Twitter (waar heel andere motieven een rol spelen voor ingrepen in het leiderschap) is het stabiliteit troef in Big Tech.
Heel bijzonder is
wat recentelijk
gebeurde bij Disney
Hoe anders is het in de traditionele mediabranche. Aan het leiderschap van een aantal CEO’s wordt in deze donkere tijden met een rauw beursklimaat volop getwijfeld. Het is druk in de boardrooms. Heel bijzonder is wat recentelijk gebeurde bij Disney. Bob Iger, die op managementgebied zelfs de legendarische Jack Welch naar de kroon steekt, gaf drie jaar terug na een buitengewoon succesvolle periode het stokje over aan Bob Chapek.
Chapek deed wat de board van hem verwachtte: volop inzetten op streaming. Tv-stations werden afgestoten en alle energie werd gericht op het ontwikkelen van SVOD- en AVOD-activiteiten van het concern. Naar het leek met succes: de platforms Disney+, Hulu en ESPN groeiden in abonnees Netflix voorbij. Inmiddels heeft Disney zo’n 235 miljoen streaming abonnees, een geweldig succes. Maar de kost gaat voor de baat uit: de verliezen stapelden zich op en het aandeel Disney verloor dit jaar 40% van haar waarde – nog een goed resultaat in vergelijking met Big Tech… Het topmanagement kon het kennelijk niet langer aanzien. Chapek, die in maart nog een nieuw contract voor drie jaar had getekend, werd aan de kant gezet ten faveure van… Bob Iger. De Grote Leider is weer terug.
Ook in Europa stormt het inmiddels in de boardrooms. Bij één van de grootste mediaconcerns, ProSieben Sat1, sneuvelde de nog maar twee jaar terug benoemde CEO, Rainer Beaujan. Onduidelijk bleef wat de reden was voor zijn vertrek, maar feit is dat Bert Habets zijn stoel overnam. Het zou toch niet aan de wegglijdende prijs van het aandeel hebben gelegen? Leiders lijken in de traditionele mediabranche sneller te worden afgerekend dan in de nog dynamischer wereld van Big Tech.
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers