London Calling: Slaapt Apple?
Big Tech heeft de mediabranche op zijn kop gezet. Netflix en Amazon hebben een ongekende verandering in het kijkgedrag van de consument tot stand gebracht in long form content, nadat Google met haar YouTube hetzelfde had gedaan op het gebied van short form. Het aandeel van streaming in de kijktijd van de consument is in noodtempo gegroeid en het zal misschien niet lang meer duren dat het tipping point wordt bereikt: consumenten gaan onvermijdelijk meer video online bekijken dan op televisie.
De meeste mediabedrijven zijn allang wakker geworden en hebben online video omarmd. Videoland, NPO Start, Streamz, Britbox, Disney+, HBO Max, Peacock, het wemelt van de initiatieven. Het succes van Disney is eclatant en het lijkt erop dat het op termijn marktleider Netflix kan inhalen. Laten we wel zijn: de combinatie van de FOX- en Disney-catalogus, de toevoeging van Starz en ga zo maar door, bieden een brede catalogus voor het gehele gezin. Disney ging zelfs zo ver een groot aantal lineaire zenders bij het grootvuil te zetten.
Het lijkt erop dat Disney
op termijn marktleider
Netflix kan inhalen
Van de Big Tech bedrijven is Amazon het meest bedreven in online video activiteiten. Het selecteert de territoria waar het aanwezig wil zijn op slimme wijze, verpakt het video aanbod in haar Prime abonnement en doet ook een aantal zeer relevante overnames. Het levert Amazon het marktleiderschap op in Duitsland en versterkt haar aanwezigheid in Nederland. De overname van MGM was een verrassende stap en de consument gaat daarvan deze zomer de effecten zien: de gehele James Bond catalogus wordt slim ‘vermarkt’ en gaat ongetwijfeld een reeks nieuwe Prime abonnees opleveren.
In al dat geweld blijft één wereldspeler opvallend stil: Apple komt op het gebied van content maar niet tot wasdom. Apple TV+ lijkt voor de verwende videoconsument eigenlijk nergens op. De met veel tamtam aangekondigde Morning Show wordt buiten de VS nauwelijks bekeken en ook het verdere video aanbod is van magere kwaliteit. Zitten ze daar in Cupertino te slapen? Dat kan ik me uiteraard niet voorstellen, want Apple is een voortreffelijk gerund bedrijf. Kennelijk ontbeert het management echter kennis op het gebied van content en daarom lijkt er maar één logische stap vooruit te zijn. De analogie dringt zich op met Google, dat met Google Video vijftien jaar terug maar niet verder kwam en tenslotte het toen noodlijdende YouTube overnam.
Ik had eigenlijk al jaren terug verwacht dat Apple Netflix had overgenomen, maar na de ongekende rally van het Netflix-aandeel (de koers bereikte vorig jaar een hoogtepunt van meer dan 700 dollar) leek die gedachte onhaalbaar. Nu Netflix weer op aarde is beland en het aandeel rond de 170 dollar hangt, zouden de beleidsmakers in Cupertino toch wel weer eens aan deze verlokkende gedachte kunnen denken? De financiering daarvan lijkt voor Apple geen probleem. Of zullen ze het risico in content te investeren toch te groot vinden en op het huidige, buitengewoon succesvolle businessmodel – hardware verkopen met waanzinnig makkelijke softwarematige user interface – verder blijven navigeren?
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers