London Calling: Sporttrends
123 miljoen Amerikanen keken live naar de Super Bowl op 12 februari. Dit onvoorstelbare getal markeert nog maar eens de kracht van live sportuitzendingen op televisie, een droomhuwelijk voor elke adverteerder.
Wie een breed massapubliek wil bereiken, kiest de combinatie sport-tv maar al te graag. Dit wordt een geweldig jaar voor broadcasters die voor financiering (deels) afhankelijk zijn van reclame. De EK voetbal, de Olympische Spelen, de reeks van andere grote evenementen, televisiereclame gaat dit jaar records breken. Het oude medium doet het zo slecht nog niet.
Geen wonder ook dat de waarde van sportrechten maar blijft toenemen. De Engelse Premier League blijft daarbij eenzame koploper. In december werd de nieuwe deal voor de binnenlandse rechten afgesloten voor het onvoorstelbare bedrag van bijna acht miljard euro, een toename van 30% in vergelijking met de vorige driejarige deal. Een aantal betaaltelevisiezenders is volledig afhankelijk geworden van topvoetbal, weet dat de streamers zich in de strijd gaan mengen en moet wel toehappen. Dat gaat bij ongewijzigd beleid uiteraard ongelukken opleveren. In Nederland is daarvoor een intelligente oplossing gevonden, waarbij langjarige, gezamenlijke exploitatie van voetbalrechten een win-win oplevert.
Cord cutting legde
de bijl aan het
verdienmodel
Begin dit jaar kwamen twee opvallende, nieuwe initiatieven tot wasdom. Allereerst een zeer opmerkelijke deal in de Verenigde Staten tussen spelers die tot voor kort heftige concurrenten waren. In Amerika was sport op tv het domein van ESPN. Maar liefst honderd miljoen Amerikanen hadden in de hoogtijdagen een abonnement op ESPN 1 en 2 en sportrechten waren lange-termijndeals, waardoor aan de kostenzijde geen verrassingen konden ontstaan.
Aandeelhouder Disney was uiteraard verguld met dit simpele, maar zeer effectieve businessmodel. De afgelopen jaren werd echter betonrot geconstateerd: cord cutting legde de bijl aan het verdienmodel en alternatieve programmering van streamers deed de rest. De eigen streamingservice ESPN+ kon het gat niet dichten.
Onder druk wordt alles vloeibaar en dat bleek recentelijk maar weer eens. De drie gezworen aartsvijanden Fox, Disney en Warner Bros. Discovery beginnen samen een sportstreaming platform. Dit is niet zomaar een deal, waarbij een gemeenschappelijke voordeur wordt gecreëerd en daarachter alle services gescheiden worden opgediend. Het lijkt echt één platform te worden waarop alle content te zien is tegen één gemeenschappelijke prijs. De naam voor het nieuwe platform is nog niet bekend gemaakt, maar het is mogelijk dat oude brands als ESPN gaan plaatsmaken voor een nieuwe.
Een bescheidener initiatief ziet in Europa het levenslicht. De EBU begint met Eurovision Sport, waarbij het op intelligente manier gebruikmaakt van een bekend merk. Ook hier gaat het om één platform, waarop alle zwemsport, atletiek en gymnastiek te zien moet zijn. Uiteraard een initiatief dat in het niet verdwijnt bij wat er in de VS gebeurt, maar innovatief is het wel. De ‘oude media’ vernieuwen zich onder druk van de wens van de consument en de ongetwijfeld komende aanval van de grote streamers.
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers