London Calling: Stoppen
Ik nader met rasse schreden mijn 65-jarige verjaardag. Dat leidt bij veel vrienden en kennissen elke keer weer tot dezelfde vraag: wanneer ga je nou eens stoppen? Dat is natuurlijk het overwegen waard, maar ik vermaak me kostelijk met ons geweldige 3Rivers-team en de fantastische opdrachten die we uitvoeren voor onze klanten. Dus is het antwoord steevast hetzelfde: voorlopig nog even niet. De wondere wereld van de media is immers continu in beweging en daarom een boeiende werkomgeving.
Veel managers van mediabedrijven hebben het echter wel druk met stoppen. In de afgelopen jaren werd het ene initiatief na het andere ontwikkeld, zowel pre- als post-Covid. Maar nu de groei er overal wel een beetje uit is, wordt het snoeien geblazen. Dat gebeurt niet alleen in de traditionele media-activiteiten, het komt ook voor in de wondere wereld van de ‘nieuwe’ media.
Zeer opvallend nieuws deze maand was het stopzetten van Salto in Frankrijk. Deze streamingservice van de drie belangrijkste broadcasters (TF1, M6, France Télevision) legt definitief het loodje. Salto had het antwoord moeten zijn van de lokale, Franse spelers op de Amerikaanse streamers. Maar het aantal abonnees groeide niet verder dan 800.000 en dat betekende dat Salto een echte bleeder was voor de aandeelhouders.
De rekenmeesters
zetten in het huidige
tijdsgewricht de toon
Voeg daaraan toe dat vrijwel elke broadcaster graag aan het eigen merk de voorkeur geeft bij online activiteiten en het is helder dat het ieder voor zich is. Ik ben benieuwd hoe het verder gaat met initiatieven als Britbox, Streamz, NLZIET en Joyne. Hechtere samenwerking in de Duitse markt met lokale spelers lijkt de weg die Bert Habets met het laatste platform voor ogen heeft.
Ook Disney is bezig rűcksichtslos het mes te zetten in niet-renderende activiteiten. De gehele Metaverse-divisie wordt in één klap opgeheven, waarbij achthonderd mensen hun arbeidsplaats verliezen. Wonderbaarlijk toch hoe snel de Metaverse (een jaartje terug bij SXSW was de Metaverse nog hét gespreksonderwerp) bij het oud vuil wordt gezet. Ook Facebook, dat nota bene haar naam veranderde in Meta, heeft de investeringen in de Metaverse op een lager pitje gezet.
Ik kan zo nog wel even doorgaan over dit verschijnsel, want de rekenmeesters zetten in het huidige tijdsgewricht de toon. Zelfs de BBC wordt gedwongen verder te gaan met bezuinigingen en gaat niet alleen op personeel, maar ook op het programmabudget korten. Warner Discovery is de kampioen cost cutting en ook bij de grote Tech-bedrijven verdwijnen arbeidsplaatsen bij de duizenden.
Het stoppen van activiteiten is natuurlijk een energievreter waar niemand in een organisatie vrolijk van wordt. Daarom is het zo cruciaal dat organisaties goed bedenken wat ze vooral niét willen doen. Al in de jaren ‘80 bedachten Peters en Waterman bij hun studie naar excellente bedrijven dat het adagium ‘schoenmaker blijf je bij je leest’ van groot belang is. In deze lastige tijden wens ik deze wijsheid toe aan alle mediabedrijven die een te grote gok willen wagen.
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers