London Calling: Stromende sport
Sportrechtenhouders wrijven zich weer in de handen, want de waarde van hun handel is stevig aan het stijgen. Na de enorme prijsstijgingen van het vorige decennium was in recente jaren de klad er een beetje in gekomen. De Franse Ligue 1 zag de waarde van haar nieuwe meerjarige deal zelfs dalen.
Maar er meldt zich een nieuwe groep geïnteresseerden met diepe zakken: de streamers gaan groots in sport investeren. Gespecialiseerde sportstreamers als DAZN waren al enige jaren actief. Marktleider Netflix heeft na de uitzending van de Paul/Tyson bokspartij ook de kracht van sport ontdekt. YouTube (waarover in mijn volgende column meer) investeerde al eerder in American football. Volgens cijfers van Ampère Analysis zullen streamers dit jaar ruim 12 miljard dollar aan sportrechten gaan uitgeven.
De investeringen, die de Brits/Oekraïense ondernemer Sir Lech Blavatnik al jaren doet, beginnen enige vruchten af te werpen. Zijn bedrijf DAZN groeit sterk en trekt de ene na de andere investeerder aan. Het bedrijf is zwaar verlieslatend en heeft een enorme financieringsbehoefte. Deze maand legde het Saudi-Arabische Public Investment Fund volgens ingewijden een miljard dollar neer voor minder dan 10% van het bedrijf. Met de belofte dat hij de Netflix van de sport aan het bouwen is, heeft Blavatnik investeerders weten te overtuigen. Daarmee wordt het bedrijf een geduchte concurrent van betaaltv-zenders als Sky en dringt vele publieke en commerciële tv-zenders verder in het nauw.
DAZN wordt een
geduchte concurrent
van betaaltv-zenders
Entertainment streamers zien inmiddels ook de waarde van sport, niet alleen voor het binnenhalen van nieuwe abonnees. Het onder controle houden van churn, het opzeggen van abonnees, is strategisch minstens even belangrijk. Dus gaat ook Netflix in American football investeren. Mindere goden als Peacock en Paramount+ zoeken het ook in deze richting, een ontwikkeling die ervoor zorgt dat de National Football League (NFL) zich gretig in de handen wrijft. We weten ook dat de ontwikkelingen in de VS vroeg of laat in Europa arriveren, wat ongetwijfeld zal betekenen dat ook hier de waarde van sportrechten door het plafond zal gaan.
Dat dit niet allemaal van een leien dakje gaat, is ook helder. DAZN kreeg de wrok van Duitse consumentenorganisaties over zich heen door wat al te enthousiast haar prijzen voor de Bundesliga en de Champions League te verhogen. Technische problemen in Italië plaagden de sportstreamer eveneens en zelfs Netflix onderschatte de impact van een mega evenement als de Paul/Tyson match. Dat zijn echter tijdelijke problemen die zullen verdwijnen naarmate streamingtechnologie en ervaring zich verder ontwikkelen.
Private equity bedrijven zien deze ontwikkelingen ook en gaan zich steeds meer interesseren voor sportorganisaties. En ook hier staat de NFL weer in het middelpunt van de belangstelling. Na een uitgebreide studie kwam de organisatie tot de conclusie dat private equity bedrijven (vooraleerst nog met mate) kunnen investeren in NFL-clubs. Sport wordt steeds meer op de echte waarde geschat omdat er nog zoveel potentie in zit. Niet in het laatst doordat streamers zich zijn gaan interesseren voor de rechten: sport stroomt!
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers