London Calling: Talentenjacht
Het Eurovisie Songfestival komt naar Nederland. Een jaartje later dan gepland gaat het nu echt gebeuren. Terwijl ik dit schrijf, rijdt een vloot EMG/NEP trucks naar Ahoy om dit grootse Europese televisiespektakel te registreren.
Honderden miljoenen kijkers zullen weer aan de buis gekluisterd zitten. Begonnen als een festival van liedjes is dit bijzondere project steeds meer een talentenjacht geworden. Immers, de winnaar van het Songfestival gaat in zeer veel gevallen een voorspoedige carrière tegemoet.
Wie weet ook geïnspireerd door dit format werd de afgelopen dertig jaar een hele reeks talentenjachten ontwikkeld. In eerste instantie gingen die formats nog niet de grens over: reizende programma’s (afgezien van hordes Hollywood-producten) waren er eigenlijk nog niet. De Soundmixshow, gemaakt in de Aalsmeerse tv-studio’s van Joop van den Ende, was zo’n programma dat niet over de grenzen kwam.
Eigenlijk begon de ontwikkeling van talentenshows pas echt met Idols. Ontwikkeld door de Brit Simon Fuller werd dit format een wereldwijd succes. American Idol was het summum en stuwde het marktaandeel van zender FOX omhoog. Ene Simon Cowell was jurylid bij deze versie van Idols en gaf zijn ogen bijzonder goed de kost.
Simon Cowell
had ineens een
‘gloednieuw’
format in handen
Vooral de eerste fase van het programma, waarin kandidaten werden afgeserveerd door boze juryleden, was de ‘tweede Simon’ een doorn in het oog. Hij vond het verwerpelijke ‘afzeiktelevisie’ en deed vervolgens wat zoveel producenten doen: hij haalde de scherpe randjes van het begin van het programma af en had ineens een ‘gloednieuw’ format in handen: The X Factor was geboren.
Deze ontwikkeling leidde uiteraard tot gekletter in de rechtszaal, maar Cowell bleek een producent in hart en nieren en X Factor overvleugelde al snel Idols. Dat Cowell een gehaaide producent is, bewees hij door de spoedige lancering van Got Talent, waarmee hij de talentenjacht ook buiten het muzikale genre wist door te ontwikkelen. Beide franchises zijn bij Cowell’s partner Fremantle nu goed voor honderden miljoenen omzet en niet meer weg te denken uit het programmaschema van de grote broadcasters. Opmerkelijk genoeg werd in 2018 zelfs het ‘oude’ American Idol weer afgestoft en geplaatst bij ABC.
Wie Simon Cowell noemt, verwacht uiteraard de naam John de Mol te horen. Hij kon natuurlijk niet achterblijven en experimenteerde al vroeg met talentenshows binnen het Endemol-concern. Het begon allemaal met Star Academy, dat een reality component aan de talentenjacht toevoegde. Binnen Endemol was het toen al snel hommeles omdat de Spaanse collega’s ‘geïnspireerd’ waren door dit nieuwe idee en vrijwel gelijktijdig het format Operacion Triunfo (nu nog steeds ‘on air’) lanceerden.
De Mol realiseerde echter pas echt impact toen hij zich stoorde aan het feit dat talentenshows eigenlijk te weinig sterren voortbrachten. Gecombineerd met het briljante idee van de draaiende stoelen werd een echt vernieuwend format bedacht: The Voice was geboren. Met de focus op ontwikkeling van talent komt het genre daarmee weer dicht bij de meer inhoudelijke, kwalitatieve doelstelling van het Songfestival. De cirkel is rond…
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers