London Calling: Transformatie
Verandering zit overal in de lucht in medialand. Je hoort opvallend vaak het woord transformatie: een oud paradigma wordt door een nieuw vervangen. We hebben in het verleden al vele vormen van dit soort fundamentele verandering gezien.
Wie herinnert zich niet dat muziekuitgeverijen tien jaar terug heftig in de problemen kwamen omdat de cd ten onder ging? Een totaal ander businessmodel is daarvoor in de plaats gekomen, streaming en live concerten zijn dé manier van muziek beleven geworden. Investeren in muziekcatalogi is op dit moment zelfs weer hot!
De gevolgen van transformatie werden deze maand pijnlijk helder in Cannes. Nog geen vijf jaar terug was Reed MIDEM één van de gevierde ondernemingen in de mediawereld. Het bedrijf zette de toon met de organisatie van de MIP(COM), de mediabeurs die twee keer per jaar wordt georganiseerd. Grote en kleine mediabedrijven betaalden een fortuin om een stand op de beurs te verkrijgen. Deelnemers werden uitgeknepen, hotelprijzen verdubbelden, een flesje bier bij Hotel Martinez of de Grand kostte al snel tien euro. Reed MIDEM profiteerde en begon met afgeleide formules elders in de wereld.
Het was ook een
mythe dat daar de
grote deals werden
uitonderhandeld
Eigenlijk was het wel een malle gewoonte. Immers, nieuwe formats werden allang niet meer ontdekt op de beurs. Het was ook een mythe dat daar de grote deals werden uitonderhandeld. Broadcasters en producenten lezen overal ter wereld de frequente updates van Virginia Mouseler, die alles wat in de mediawereld ontwikkeld werd met frequente rapporten uitvoerig belichtte via haar fameuze The WIT publicaties.
MIP en MIPCOM hadden allang niet meer de functie die ze werd toegedicht, dé markplaats voor televisieformats. Maar tot het Covid-spook de wereld in zijn greep kreeg, leek er geen vuiltje aan de lucht en bleef de internationale mediawereld één à twee keer per jaar de Côte d’Azur bezoeken. Elkaar ontmoeten in de zon met een glas wijn in de hand had natuurlijk ook zijn voordelen…
Grote distributeurs zijn echter niet op hun achterhoofd gevallen en ontwikkelen alternatieve, digitale marktplaatsen om hun formats te verkopen. Dit, gecombineerd met het gemak van videobellen, levert geheel nieuwe voordelen op. Er wordt niet twee keer per jaar maar continu gedeald met programmaformats en informatie over het succes van nieuwe formats wordt steeds sneller gedeeld.
In de fundamenteel veranderende televisiewereld worden fysieke markten overbodig. Reed MIDEM, inmiddels RX France geheten, miste de boot door een mager conferentieaanbod te organiseren waardoor de beurs nog meer aan stickyness inboette.
De veranderingen werden pijnlijk duidelijk tijdens MIPCOM dit jaar. Het fameuze Palais des Festivals bleef vrijwel leeg, het aantal bezoekers was drastisch lager. Het verdienmodel van RX France werd grondig onderuit geschoffeld. Het bedrijf is één van de eerste slachtoffers van het fundamenteel veranderende businessmodel in de televisiewereld. Misschien dat er nog ruimte is voor een podium waar televisiemensen elkaar in levenden lijve kunnen ontmoeten, maar het oude businessmodel van de organisatie past daar niet op. Adieu Cannes, ik zal de beledigingen van de obers niet missen!
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers