London Calling: Transformatie
Verandering gaat in de mediasector met de snelheid van het licht. Iets meer dan tien jaar terug was Netflix nog een relatief onbekend fenomeen en begon het aan zijn eerste grote original, House of Cards. Deze maand kwam Telecom Paper met een opmerkelijk nieuwtje: in Nederland is streaming in kijktijd broadcast voorbij. In andere landen in Noord West Europa is het niet anders, om van de VS nog maar te zwijgen. Een ware paradigmaverandering!
Het is duidelijk dat broadcasters, zowel de publieke als de commerciële, aan zet zijn om fundamenteel te veranderen. Een paradigmaverschuiving zoals hierboven aangestipt vraagt om diepgaande ingrepen in de bedrijfsvoering. Immers, deze organisaties staan allemaal voor de taak om van traditionele omroep te veranderen in een digitale mediaorganisatie. Change management van de bovenste plank is nodig en de vraag is of men voldoende lef heeft om grote stappen te zetten. Een aantal omroepen denkt met een paar kleinere ingrepen het hoofd boven water te houden. Vaak spreekt men over transformatie, terwijl daar weinig sprake van is. Het volstaat niet een beetje aan de knoppen te draaien, het roer moet fundamenteel om. Digital first denken wordt essentieel en dat heeft enorme impact op de bedrijfsvoering.
In Nederland is streaming
in kijktijd broadcast voorbij
Vraag het aan TV4 in Zweden en TV2 in Noorwegen, en in hun kielzog SVT en NRK. In Scandinavië hadden Netflix en Amazon Prime al vroeg impact. De leiding van deze broadcasters had rap door dat deze nieuwe concurrenten hen het leven zuur zou maken. Zoals men dat in Scandinavië doet, werd al snel ingegrepen en de strategie omgegooid. Dat dit niet van een leien dakje ging was al snel duidelijk: toenmalig CEO van TV4 Casten Almqvist kwam twee jaar nadat hij een nieuwe strategie had geformuleerd (met een nadrukkelijke focus op streaming) tot de conclusie dat de steven van het TV4 schip nog niet was gewend. Wat bleek? Het bestaande management had geen belang bij verandering en hield de broodnodige transformatie tegen. Medewerkers meenemen in die reis en indien nodig wisselen is de kern van een succesvolle transformatie. Doortastend ingrijpen bleek nodig.
In Engeland heeft men dat inmiddels begrepen. De BBC was al vroeg met haar iPlayer, waarbij Nederlander Erik Huggers een belangrijke rol speelde. ITV zet sinds twee jaar volledig in op ITVX en maakt redelijk grote stappen. Channel 4 tenslotte gaat volle kracht vooruit en haalt al meer dan dertig procent van haar inkomsten uit digitaal. RTL Nederland is de ongekroonde koning in Nederland en heeft Videoland weten om te buigen van een zorgenkindje naar een veelbelovend digitaal platform. In Duitsland beginnen de broadcasters langzamerhand ook aan een diepgaande transitie, waarbij de commerciële zenders flink sneller opereren dan hun conservatievere publieke concurrenten.
Netflix oprichter Reed Hastings beet Sven Sauvé een keer toe dat hij een dinosaur was toen hij een licentiedeal weigerde. Maar het zal me niet verbazen als een groot aantal Europese broadcasters het vege lijf in deze roerige tijden gaan redden. Als ze maar transformeren!
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers