London Calling: It only takes two to tango
De Covid19-crisis raakt(e) vele delen van de mediasector hard. Dat is niet anders op het gebied van de sportrechten, waar enorme bedragen in omgaan. Het is logisch dat sportorganisaties er alles aan doen om grote toernooien zoals de Olympische Spelen en de EK voetbal een jaar later toch te laten doorgaan: men kan het zich eenvoudigweg niet veroorloven de enorme rechteninkomsten te laten lopen. Die vormen de zuurstof of misschien ook wel de opium voor sportorganisaties en clubs.
In de reguliere competities, met name voetbal, geldt hetzelfde verhaal. Waar in Nederland de media-inkomsten nog een relatief bescheiden deel van de omzet van de sector vertegenwoordigen, is dit belang in de vijf grote Europese landen enorm gegroeid. De druk om competities toch uit te spelen, was daarom gigantisch. Het lukte in Frankrijk niet dat voor elkaar te krijgen, waardoor rechtenhouders aanzienlijke kortingen bedongen op de afgesproken bedragen. In Engeland, Duitsland, Italië en Spanje werden de hoogste voetbaldivisies toch uitgespeeld en viel de schade nog mee.
Het Covid-spook heeft echter wel invloed op de mediarechten: nieuwe deals lijken op het eerste gezicht aanzienlijk lager te liggen dan de oude. Aanvankelijk ging in Frankrijk de vlag uit: het rechtenbedrag verdubbelde toen La Ligue, de overkoepelende organisatie van het Franse voetbal, overstapte van Canal+ naar het Spaanse Mediapro.
Het Covid-spook
heeft invloed op
de mediarechten
Al snel bleek Mediapro de rechtenbedragen niet meer te kunnen opbrengen, waarop La Ligue geen keus had en de rechten opnieuw tenderde. Voor een fractie van het oorspronkelijke rechtenbedrag heeft Canal+ alsnog de rechten heroverd tot het einde van dit seizoen. Maar zoals dat gaat, hadden de Franse clubs al geïnvesteerd op het hogere rechtenbedrag: Het Franse professionele voetbal verkeert dan ook in een grote financiële crisis.
Niet anders is het in Italië. De huidige rechtendeal loopt aan het einde van het seizoen af en de biedingen van Sky Italia aan de ene kant en het consortium DAZN en telecombedrijf TIM aan de andere kant laten nog te wensen over. Het is de eerste keer dat DAZN, dat zich graag afficheert als het Netflix van de sport, volop meebiedt op de rechten op het hoogste niveau. Het is een trendbreuk dat de nieuwe rechtendeal lager afgesloten lijkt te worden dan de vorige. De bomen van betaaltelevisie groeien niet meer tot in de hemel, de buitenlandse consument lijkt gewend te zijn geraakt aan lagere bedragen voor digital video.
Het is razend interessant te bezien hoe de toekomstige ontwikkeling van vraag en aanbod in de markt van de sportrechten eruitziet. Nieuwe digitale spelers als DAZN en Eleven Sports hebben de arena betreden en Amazon doet ook een beetje mee. De historie leert dat nieuwe intreders de huidige partijen (meestal Pay TV-aanbieders) nerveus maken en de prijs voor de sportrechten toch opdrijven. It only takes two to tango en de rechtenhouders zitten er weer warmpjes bij!
Oege Boonstra
Oege Boonstra is internationaal media consultant en founding partner van management adviesbureau 3Rivers